Ainakin sisätiloiltaan. Museorautatiellä vuoden 2015 lopulla aloitettu Jokioisten rautatien matkustajavaunun numero 1 uudelleenrakennusprojekti saavutti tänään merkittävän virstanpylvään, kun vaunun sisätilat valmistuivat. Vaunu on rakennettu 1920-luvun asuun. Vielä on jäljellä vaunun ulkoseinien ja päätysiltojen maalaus sekä telien huolto ja maalaus. Vaunu pääsee kesällä palvelemaan asiakkaitamme museojunaliikenteessä.

Tässä muutamia sisäkuvia ja yksityiskohtia. Tämän blogin alusta voi katsoa mikä oli projektin lähtötilanne 30.12.2015, jolloin joulun välipäivinä rakennettiin lattiaa.

Sisäkuvaa matkustajvaunusta. Puupenkit lakkihyllyineen ovat valmiita samoin seinien lakkaus ja katon maalaus.  Vaunun kattoon asennetut vanhanmalliset sähkövalot valaisevat vaunua.
Sähkövalot valaisevat vaunua. Kuva kohti vaunun keskellä olevaa vaunun käymälää. Kuva: Marko Laine 7.4. 2021.
Sisäkuvaa matkustajvaunusta. Puupenkit lakkihyllyineen ovat valmiita samoin seinien lakkaus ja katon maalaus. Kuvaa avoimelle ulko-ovlle päin. Vaunun kattoon asennetut vanhanmalliset sähkövalot valaisevat vaunua.
Kuva kohti vaunun Forssan pään ovea. Kuva: Marko Laine 7.4. 2021.
Sisäkuvaa matkustajvaunusta. Puupenkit lakkihyllyineen ovat valmiita samoin seinien lakkaus ja katon maalaus. Vaunussa on lkukuisia ootrattuja ovia.
12 metriä pitkässä vaunussa on yhteensä 7 ovea, joista 5 tavallista, 1 liukuovi ja yhdet saluunaovet. Kuva: Marko Laine 7.4. 2021.
Sisäkuvaa matkustajvaunusta. Puupenkit lakkihyllyineen ovat valmiita samoin seinien lakkaus ja katon maalaus. Kuvaa ulko-ovlle päin. Vaunun kattoon asennetut vanhanmalliset sähkövalot valaisevat vaunua.
Sähkövalot valaisevat vaunua. Kuva kohti vaunun Forssan pään ovea. Kuva: Marko Laine 7.4. 2021.
Sisäkuvaa matkustajvaunun tuulikaapista. seinät ovat lakattua koivuvaneria ja ovet ootrattuja peiliovia.
Tuulikaapissa on sekä sisä-, että ulko-ovet. Kuva: Marko Laine 7.4. 2021.
Sisäkuvaa matkustajvaunun sallunanovista. Puupenkit lakkihyllyineen ovat valmiita samoin seinien lakkaus ja katon maalaus.
Saluunanovet tupakoivien ja tupakoimattomien osaston välillä. Kuva: Marko Laine 7.4. 2021.
Musta puusta ja kumista tehty ovistoppari harmaata lattiaa vasten.
Ovistoppari. Näin tuulikaapin ovi ei kolhi vaunun seinää. Puisessa stopparissa on kumi, joka vaimentaa oven kolahduksen. Kuva: Marko Laine 7.4. 2021.
Vaunun puiset kaarevat lakatut penkit, joilla on metallijalat.
Vaunun istuimet on valmistettu alkuperäisen, vuoden 1898 mallin mukaisesti. Teräksiset jalat ovat sepän takomia. Kuva: Marko Laine 7.4. 2021.
Vaunun uusivanha pellistä tehty pyöreä valaisin.
Jokioisten rautatien matkustajavaunuihin rakennettiin 1920-luvulla sähkövalot ja nyt tämä rakenteilla oleva vaunun replika on tehty tuohon 20-luvun asuun. Kuva: Marko Laine 7.4. 2021.