Kalenterissa ei tapahtumia.

Hyvinkään-Karkkilan rautatiellä kokeiltiin 1950-luvulla HKR5 höyryveturin muuttamista hiilipolttoiseksi. Ilmeisesti tässä yhteydessä halkobunkkeria madallettiin noin 20 cm, jotta bunkkeriin ei olisi saanut lastattua liaan suurta hillikuormaa, sillä hiilen ominaispaino on paljon halkoja suurempi.

Nyt veturin halkobunkkeri on palautettu alkuperäiseen korkeuteensa ja hytti ja bunkkeri ovat valmiina lähtemään hiekkapuhallukseen ja maalaukseen. Veturin takaosan ylälyhdyn sijainti määriteltiin ja pidike sitä varten on valmistettu ja asennettu. Veturin vesilasit on myös asennettu uusilla kuparitiivisteillä ja valtaventtiilin kahva on rakennettu valmiiksi.

Sininen höyryveturin hytti ja halkobunkkeri takaapäin. Hytti on betonisella korjaamon lattialla ja halkobunkkerin ylösa on 30 cm matkalta tehty uudesta kiiltävästä raudasta.
Sohvin hytin halkobunkkeri on jo kuvassa korotettu alkuperäiseen korkeuteen. Kuvan oton jälkeen saumat on hiottu ja hytti on valmis maalattavaksi. Kuva: Jussi Tepponen 5.2. 2021.
Lähikuva sinisen höyryveturin hytin korotetusta halkobunkkerin reunasta, jonka yläosassa on kolme pyöreää kaidetta ja niiden välissä ristikkäin kaiteita vasten asennetuista puolipyöreistä lattaraudoista tehty verkko.
Halkobunkkerin korotus ennen saumojen viimeistelyä. Kuva: Jussi Tepponen 5.2. 2021.