Tänään

Mikä päivä sopisikaan paremmin Jokioisten rautatien matkustajavaunun viralliseksi käyttöönottopäiväksi, kuin lauantai 21.8.2021, jolloin tuli kuluneeksi tasan 50 vuotta siitä kun Suomen ensimmäinen museojuna kulki Jokioisten rautatiellä Forssasta Jokioisten ja Minkiön kautta Humppilaan ja takaisin.

Nyt vuosien työ on päättynyt ja matkustajat voivat kokea miltä matkustaminen Jokioisten rautatien matkustajavaunuissa tuntui 1920-luvulla ja sen jälkeen aina 1950-luvulle saakka.

Vaunun myötä voidaan Jokioisten Museorautatiellä liikennöidä pitkästä aikaa myös alkuperäisellä Jokioisten rautatien sekajunalla, johon yleensä kuului 2 kpl Jokioisten rautatien matkustajavaunuja, JR11 junailijan vaunu ja lämmitetty umpivaunu JR 54, sekä sekalainen määrä tavaravaunuja.

Ruskea puukorinen matkustajavaunu junassa punaisen puisen Minkiön aseman edessä aurinkoisena kesäpäivänä.
JR 1 matkustajavaunu ensimmäistä kertaa aikataulunmukaisessa junassa la 21.8.2021 Jokioisten Museorautatien täyttäessä 50-vuotta. Kuva: Marko Laine 21.8.2021.