• Halkotalkoot

    Tänään
    Minkiön asema
    Minkiö
    Museorautatien talkookalenteri

 


Kuvia kunnostustyön aiemmista vaiheista

(pääset kuvagalleriaan klikkaamalla hiirellä pikkukuvaa)

{webgallery}

hpr2_2007_1

Hkr-teli

hkr2_kori

{/webgallery}

 

Vuosi 2009

Vaunun ulkokaton ja päätyjen räystäslippojen puutyöt on saatu valmiiksi. Lisäksi katon keskikoroke, ns. lanterniinikatto on valmistunut kokonaisuudessaan. Keväällä 2010 on tarkoitus vetää vaunu korjaamohallista ulos jatehdä vaunuun alkuperäinen massakatto.

Sisällä III luokan seinät on paneloitu ja pohjamaalattu. II luokan puolella vanhat tammiset seinäpaneelit on puhdistettu huolella vanhasta lakasta ja liasta sekä hiottu puhtaaksi. Vanhoja tammipaneeleja pyritään käyttämään mahdollisimman paljon, mutta myös uutta tammipaneelia joudutaan asentamaan, sillä vanhat lämmitysputket ovat jättäneet jälkensä alkuperäisiin paneeleihin.

Vaunun ulkoseiniin on valmistettu räystäslistoja. III luokan puupenkkejä on kunnostettu mm. kittaamalla sekä useaan kertaan maalaamalla ja hiomalla. Penkit on tarkoitus nostaa pian takaisin vaunun sisälle ja kiinnittää ne paikoilleen heti, kun III luokan osaston seinät on saatu ensin ootrattua kokonaan. Myös vaunun sisäovia on puhdistettu, korjattu ja lakattu.

 

Vuosi 2008

Vaunun päätyyn on rakennettu räystäslippoja ja lanterniinikattokoroke on rakennettu lähes valmiiksi.

Matkustajaosastoihin on rakennettu väliseinät.

Ovia ja penkkejä on puhdistettu vanhasta maalista. Lisäksi pintoihin tulleita reikiä ja kolhuja on kitattu.

Korin runkorakenteet on saatu valmiiksi, samoin sisäkaton panelointi. Myös osa seinistä on paneloitu.

Seinien ja katon väliin laitettu eristeeksi tervapahvi ja Vital-puukuitueriste.

 

Vuosi 2007

Talven ja kevään aikana on valmistunut lisää pystytolppia, niitä puuttuu enää kymmenkunta.

Humppilan puoleinen pääty, jossa on muun muassa käymälä ja kolmas luokka, on saanut ensimmäiset pari metriä lanterniinikattoa päälleen.

 

Vuosi 2006

Humppilan-puoleinen päätyseinä on korjattu muun muassa tolppien alapäitä uusimalla. Puusepältä on hankittu seinän yläpalkkien raaka-aihiot ja lanterniinikaton palkkien aihiot.

Ensimmäiset uudet pystytolpat on valmistettu koivusta. Tolpat on tehty liimaamalla kahdesta lankusta aihio, joka höylätään ja sitten työstetään vannesahalla ja jyrsimellä mallinetta käyttäen kaarevaan muotoon. Tämän jälkeen on yläjyrsimellä jyrsitty tolpan loput muodot ja tehty tarvittavat liitosloveukset. Yhteensä yhden tolpan tekemiseen menee noin yksi päivä. Tolppia vaunuun tarvitaan noin 50 kappaletta.

Humppilan puoleiseen päätyyn tuleva käymäläkomero on koottu malliksi uuden lattian päälle, joskin se vielä joudutaan kertaalleen purkamaan.

 

Vuosi 2005

Vaunun korjaus eteni hitaasti alkuvuodesta. Vasta syyspuolella on päästy taas vauhtiin.

Marraskuun alussa saatiin uusi lattia lähes valmiiksi. Lokakuun lopussa oli asennettu uusia lattialautoja ja aiemmin purettu puolikas korista toisen luokan väliseinään asti. Lokakuussa saatiin myös valmiiksi uuden lattian runkorakenne.

Syyskuussa oli rakennettu lattian runkoa.

 

Vuosi 2004

Vuoden alussa vaunua varten tilattiin uudet puupalkit korin rungon alaosaan. Myös lattialaudat tilattiin. Tammikuussa suunniteltiin myös uuden lattian rakentamista. Alkuperäisenä ajatuksena oli rakentaa puurungon alin kerros erillään ja nostaa se myöhemmin kunnostetun metallisen aluskehyksen päälle.

Helmikuussa vaunua varten saapui kontillinen puutavaraa. Kuormassa olivat muun muassa rungon alapalkit, lattialaudat sekä seinä- ja kattopaneelit.

Helmikuun puolivälissä jo aiemmin irrotettu vaunun puukori oli saatu nostettua rungon päältä väliaikaisille telineille.

Helmikuun lopulla aloitettiin metallisen aluskehyksen kunnostusta sekä puisten lattian runkopalkkien tekoa.

Heinäkuussa vaunun telit oli saatu puhdistettua ja purettua hiekkapuhallusta varten. Elokuussa myös runko oli saatu kunnostettua hiekkapuhallus- ja maalausvalmiiksi.

Loka-marraskuussa hiekkapuhallus- ja maalaustyöt saatiin tehtyä juuri ennen lumentuloa ja pakkasia. Telit saatiin koottua ja asennettua paikoilleen marraskuussa. Tämän jälkeen päästiin aloittamaan lattian rakentaminen.

 

Vuosi 2003

Kunnostustyö aloitettiin vuonna 2003 vaunun katon purkamisella Humppilan päästä. Jälkikäteen rakennetun katon alta paljastui osia alkuperäisen lanterniinikaton rakenteista.

Vuoden aikana vaunun seinistä myös irrotettiin kaikki pellit ja käyntisillat purettiin. Vaunua varten tilattiin myös raaka-aineita, kuten paneelia sisäseiniä ja kattoa varten. Myös lanterniinikaton pystyosaan tulevien ilmanvaihtoventtiilien sisäosat tilattiin.

Marraskuun lopussa vaunun puinen kori irrotettin aluskehyksestä ja nostettiin rungon ja korin alaosan väliin asetettujen palikoiden päälle. Metallisessa aluskehyksessä havaittiin jonkin verran ruostevaurioita.

Marraskuun lopussa saatiin valmiiksi myös vaunuprojektin ensimmäinen uusi osa, eli toiseen päätyyn tulevan ovitolpan alapää.