Karkkilan vaunun kunnostus

Tämä blogi kertoo parhaillaan käynnissä olevasta Hyvinkään-Karkkilan rautatien matkustajavaunun numero 2 kunnostuksesta käyttökuntoon Jokioisten Museorautatiellä.

Valmistajan kuva HKR 3 matkustajavaunusta vuodelta 1911.
Vaunu vastavalmistuneena Helsingissä Hietalahden telakalla vuonna 1911.

Historiaa

Hyvinkään-Pyhäjärven (myöhemmin Hyvinkään-Karkkilan) Rautatielle valmistui vuonna 1911 kaksi yhdistettyä toisen ja kolmannen luokan matkustajavaunua. Vaunut rakensi Hietalahden Laivatelakka (Sandvikens Skeppsdocka & Mekaniska Verkstad) Helsingissä. Vaunut saivat numerot 2 ja 3. Museorautatiellä kunnostuksessa oleva vaunu on todennäköisesti numero 2.

Hyvinkään-Karkkilan rautatie lakkautettiin vuonna 1967, jolloin vaunu museoitiin ulkosalle osaksi Karkkilan linja-autoaseman eteen jätettyä muistomerkkijunaa. Vaunu seisoi paikalla vuoteen 1993 asti yhdessä veturin HKR3 sekä konduktöörivaunun nro 5 ja tavaravaunun G19 kanssa. Ulkona vietetyt 25 vuotta (sekä paikallinen nuoriso tusseineen) jättivät vaunuun jälkensä. Muistomerkkijuna siirrettiin museorautatielle keväällä 1993. Muistomerkkijunan veturi on sittemmin palautettu ulkoisesti kunnostettuna Karkkilaan.

Kuva nuhjuisen oloisesta HKR 3 matkustajavaunusta ennen kunnostusta.
Vaunu ennen kunnostustyön aloittamista Minkiöllä vuonna 2002.

Kunnostustavoitteet

Vuonna 2003 alkaneen vaunun kunnostustyön tavoitteena on palauttaa vaunu mahdollisimman tarkasti alkuperäiseen asuunsa. Vaikka vaunua oli muutettu vuosien saatossa, oli siinä kuitenkin säilytetty alkuperäinen peltiverhoilu ja ikkunajako. Sisällä vanerin alla oli puolestaan tallessa pääosin alkuperäinen panelointi. Myös lanterniinikaton rakenteista osa oli tallessa uuden katon sisällä.

hkr2-matot 

Perjantaina 29.8. Hyvinkään-Karkkilan radan matkustajavaunu sai II luokan osastoonsa lattiamatot. Pikkihiljaa kaikki alkaa olla täysin valmista. Vaunu alkaa nyt näyttää siltä, miltä se näytti vuonna 1911 valmistuessaan Hietalahden telakalta!

Tätä kuvaa on hyvä verrata kunnostusblogin alussa olevaan vuonna 1911 otettuun valmistajankuvaan! Yhdennnäköisyys on huomattavaa!

hkr2-esittely-web 

HKR 2-matkustajavaunu pääsi jälleen liikenteeseen kun Hyvinkään - Karkkilan rautatien "epookkijuna" HKR 5 ja juuri valmistunut HKR 2 oli lehdistön esittelyajossa Minkiöllä. Historian havinaakin tässä yhdistelmässä oli, sillä tämä veturi ja vaunu on viimeksi ollut yhdessä Karkkilan radalla vuonna 1967. Tulevana viikonloppuna vaunua esitellään Minkiön Höyryfestivaalissa kaikille kävijöille. Höyryfestivaalin valmistelujen parissa ja kunnostetun vaunun kimpussa ahertaneet talkoolaisetkin pääsivät hetkeksi median parrasvaloihin.

hkr2-2luokka-web

Vaunu on viimeinkin lähes valmistunut yli kymmenen vuoden suuren kunnostusurakan jälkeen. Lauantaina 12.7. matkustajavaunu HKR 2 kävi elämänsä ensimmäistä kertaa Jokioisten asemalla. Kyseessä oli vaunun ensimmäinen koeajo. Nyt mittava peruskorjaus- / uudelleenrakennusprojekti alkaa lähestyä loppuaan ja vaunu voidaan esitellä yleisölle Höyryfestvaalin yhteydessä.

hkr2-hallissa-web 

Talven ja kevään 2014 aikana vaunun sisätilojen viimeistely on edennyt loppumetreille. Vaunuun on mm. asennettu viimeisiä nurkka- ja peitelistoja. Vaunuun on myös tehty alkuperäisen mallin mukaiset kynttilälyhdyt ja hattuhyllyt. Hattuhyllyt ovat toisessa luokassa verkkopohjaiset ja toisessa luokassa vaneripohjaiset.

 

hkr2-ulkoilee 

Pitkään työn alla ollut Hyvinkään-Karkkilan rautatien matkustajavaunu pääsi marraskuun lopussa ulkoilemaan, kun Jokioisten rautatien matkustajavaunun alusta hiekkapuhallettiin ja maalattiin korjaamohallissa. Kuluvan talven ja syksyn aikana on vaunuun valmistunut mm. hattuhyllyjen osat, päätysiltojen kaiteet, oheisesta kuvasta vielä puuttuvat kaikki vaunun ikkunat lopullisessa kunnossaan ja vaunun sisäosien listoitukset.

 

hkr2 

Vuoden vaihteen jälkeen Karkkilan radan matkustajavaunun kunnostustyöt ovat jälleen olleet hyvässä vauhdissa. Muutaman kuukauden aikana on ehditty tekemään monenlaista näkyvää: vaunun ulkopuolella kattokorokkeeseen asennettiin tuuletusventtiilit, ulkoseiniin loppuopastekoukut ja päätyihin koristeraudat.

vaunu_maalattu

Karkkilan radan vaunun sininen väripinta viimeisteltiin joulukuun toisella viikolla, kun maalausliike levitti puolikiiltävän värikerroksen päälle lakkakerroksen. Pinnalle lopullisen kiillon antavia lakkakerroksia levitetään kaksi. Lakkakerros myös suojaa maalipintaa auringonvalolta ja naarmuuntumiselta.

vaunu_teksti1

Hyvinkään-Karkkilan radan matkustajavaunun viimeistely on päässyt pintamaalauksen myötä toden teolla vauhtiin. Lokakuun lopulla vaunun kylkiin taiteiltiin alkuperäisen valokuvan mukaiset rautatieyhtiön nimi- ja luokkamerkinnät.

vaunumaalaus

Kesän liikennekauden päätyttyä on toiminta vaunutyömaalla jälleen vilkastunut. Syyskuun ja lokakuun vaihteessa vaunua valmisteltiin pintamaalausta varten hiomalla lanterniinikaton sivupellitykset, maalaamalla peltien saumoihin kiinnitettävät teräksiset segmenttilistat sekä kiinnittämällä loput seinäpeltien kiinnitysruuveista.

Vaunun maalaustyön tekee ulkopuolinen maalausliike Rautatiemuseon Säätiön myöntämän avustuksen turvin. Vaunun maalaus aloitettiin lokakuun alussa pohjamaalaamalla seinäpellit teräspohjamaalilla. Tämän jälkeen paikalleen asennettiin segmenttilistat ja vaunu maalattiin uudelleen pintamaalilla. Työ tehtiin perinteisin menetelmin eli maali levitettiin sudilla. Seuraavaksi vaunu saa kylkiinsä rautatieyhtiön nimitekstit ja luokkamerkinnät. Tämän jälkeen sininen maalipinta viimeistellään lakkaamalla.

peltiasennus

Viimeiset seinäpellit kiinnitettiin paikoilleen lauantaina 9. huhtikuuta vaunun Jokioisten puoleiseen päätyseinään. Viimeisenä paikalleen kiinnitetiin oven yläkarmin päällyspelti, jonka sisäpuolelle asetettiin läsnäolevien talkoolaisten allekirjoittama muistolappu.

Peltiasennukset jatkuvat seuraavaksi vaunun katolla, sillä valokaton eli lanterniinin reunat päällystetään pelleillä.

Maaliskuun kuluessa on vaunun seinäpellit saatu asennettua jo lähes kauttaaltaan paikoilleen. Tammi-helmikuun aikana oikean kokoisiksi leikatut ja koesovitetut pellit irroitettiin väliaikaisista kiinnityksistään siten, että irti otettiin 2-3 levyä kerrallaan. Näin tarkasti mitattu ja sovitettu levyjako ei päässyt enää muuttumaan.

Irrotetut pellit viimeisteltiin poraamalla niiden reunoihin loput kiinnitysreiät. Peltien taustapuolet pestiin varastointirasvasta ja maalattiin Tema-metallipohjavärillä. Päälle levitettiin saman merkkinen pintaväri. Piiloon jäävien taustapuolin maalauksessa käytettiin aiemmista kunnostushankkeista yli jääneitä maalipurkinloppuja, joten pelteihin sudittiin ainakin ruskeaa, keltaista ja vihreää maalia. Taustapuolen maalauskäsittely oli tarpeen, koska suojaamaton teräslevy alkaa ilman kosteuden vaikutuksesta ruostua myös takaa.

Pellit nostettiin niiden kuivuttua takaisin seinälle ja kiinnitettiin lopullisesti. Kiinnityksessä käytettiin ristikantaisia uppokantaruuveja, koska peltien saumat peittävä metallilista peittää myös ruuvien kannat näkyvistä. Sen sijaan peltien alareunat kiinnitettiin vanhanmallisilla pallokantaruuveilla, joiden määrä ja summittainen jako selvisi vaunusta ennen kunnostusta otetuista valokuvista.

Maaliskuun alussa tehtiin myös ensimmäisiä kokeiluja vaunun lopullisen pintamaalin levittämiseksi. Päätyoven pellin kääntöpuoli maalattiin Tikkurilan väritehtaan lahjoittamilla maaleilla, eli Rostex-pohjavärillä ja täyskiiltävällä tummansinisellä Miranol-pintavärillä. Telalla levitetystä lopputuloksesta saatiin tyydyttävä, vaikka maaliin tarttui melko runsaasti ilmassa lentävää pölyä. Lopullisessa maalauksessa tila pyritään saamaan pölyttömäksi muun muassa kastelemalla lattia.

Vaunun sisustuksen viimeistely jatkui maaliskuussa jalkalistojen asennuksella ja ovien ootrausmaalauksen viimeistelyllä. Maaliskuun puolivälissä vaunuun nikkaroitiin lisäksi kokonaan puuttunut toisen luokan tupakkaosaston väliovi.

Kuvia vaunutyömaalta

(pääset kuvagalleriaan klikkaamalla hiirellä pikkukuvaa)

{webgallery}

pellit5

pellit4

pellit3

pellit1

pellit2

pellit6

{/webgallery}

Ensimmäiset seinäpellit kiinnitettiin lopullisesti paikoilleen 19.-20. helmikuuta. Samana viikonloppuna muotoiltiin muutama vielä sovittamatta ollut pelti, jotka kiinnitettiin sovitusta varten paikoilleen. Lopullisesti asennetut pellit irroitettiin sovitusasennuksesta ja niihin porattiin lisää reikiä kiinnitystä varten. Reiät porataan aivan pellin reunoihin, jotta ruuvit jäävät piiloon peltien reunat peittävän metallilistan alle.

Samalla peltien taustapuolet puhdistettiin suojarasvasta ja pohjamaalattiin Tema-pohjamaalilla ja siihen soveltuvalla pintavärillä. Maalaamiseen käytettiin maalihyllyistä löytyneitä purkinloppuja, sillä pellin nurja puoli jää kokonaisuudessaan piiloon. Kunnollinen maalaus on kuitenkin tarpeen, jotta galvanoimattomat pellit eivät ala ruostua taustapuolelta. Pintamaalaus tehdään myöhemmin Tikkurilan väritehtaan lahjoittamalla Rostex-pohjavärillä ja Miranol-alkydipintamaalilla. Pintaväri levitetään seinään vasta, kun kaikki pellit on kiinnitetty lopullisesti paikoilleen.

Viikonlopun aikana kiinnitettiin myös vaunun sisäovien listoja sekä kunnostettiin päätyovea. Myös päätyovien ulkopuolelle kiinnitetään peltiverhoilu. Viikonlopun aikana tutkittiin myös vaunun korin ulkonurkkiin asennettavien peltien muotoilua. Nurkkapellit ovat hankalan muotoiset, sillä niiden alareuna on vaunun seinän tapaan kaareva. Myös peltien yläreunassa on erikoinen rakenne, jossa pellin kaareva profiili vaihtuu kulmikkaaksi.

Kuvia vaunutyömaalta

(pääset kuvagalleriaan klikkaamalla hiirellä pikkukuvaa)

{webgallery}

seina1-1

seina2

seina3

seina4

seina5

seina6

{/webgallery}

Tikkurilan maalitehdas ilmoitti 2. helmikuuta lahjoittavansa vaunun ulkoseiniin tarvittavat värit. Yhtiö lahjoittaa peltivuorattujen ulkoseinien maalaukseen 9 litraa pohjamaalia ja 18 litraa sävytettyä pintaväriä. Määrä riittää kolmeen maalikerrokseen. Lahjoituksen arvo on useita satoja euroja. Museorautatieyhdistys ja vaunun kunnostajat kiittävät!

Vaunun maalaus päästään aloittamaan lähiaikoina erilaisten maalaustapojen kokeilulla.

Seinäpellit sovitettiin paikoilleen tammikuun viimeisenä viikonloppuna. Jokioislainen konepaja leikkasi pellit valmiiksi oikean levyisiksi ja teki niiden alareunaan jäykistepokkauksen. Museorautatien talkoolaiset tekivät peltien reunoihin tarvittavat sovituskolot ja porasivat niiden reunoihin kiinnitysreiät.

Pellit kiinnitettiin korin puukehikkoon muutamalla ruuvilla, koska ne joudutaan vielä irrottamaan maalausta varten. Pellit maalataan korroosion estämiseksi molemmilta puolilta. Viikonloppuna myös valittiin lopullinen seinäväri, joka on vaunun alkuperäistä väriä mahdollisimman lähellä oleva tumma sininen. Värimalli löytyi vaunun vanhoista puurakenteista jälkeenpäin maalattujen punaisten maalikerrosten alla.


Kuvia vaunutyömaalta

(pääset kuvagalleriaan klikkaamalla hiirellä pikkukuvaa)

{webgallery}

peltiasennus5

peltiasennus4

peltiasennus3

peltiasennus2

peltiasennus1

{/webgallery}

Kunnostusblogi oli kesä- ja syyskauden tauolla paitsi ylläpidon kiireiden takia, myös siksi, että vaunuhanke eteni museorautatien muiden talkookiireiden takia melko hitaasti. Kesän kuluessa vaunuun saatiin kuitenkin valmistettua alkuperäisen tyylinen massakatto sekä tehtyä muun muassa toisen luokan penkkien rungot. Penkkeihin teetetään pehmusteet ja kangasverhoilu, joka tehdään irrotettavalle levylle. Näin verhoillut pinnat voidaan irrottaa ja varastoida lämpimään tilaan vaunun talvivarastoinnin ajaksi.

Lumen peitettyä Minkiön ratapihan, on myös vaunuhanke edennyt hyvää vauhtia. Muun muassa puiset päätysillat on tehty valmiiksi ja ulko-ovien kunnostus on aloitettu. Marraskuun lopussa vaunun ulkoseiniin koesovitettiin ensimmäiset ulkoverhouspellit. Paksuhkot pellit teetetään oikeisiin mittoihin jokioislaisessa metallialan yrityksessä ja ne kiinnitetään paikoilleen ruuvaamalla. Peltien saumakohtiin kiinnitetään valssattu puolipyöreä teräslista.

Vaunun sisätilat ovat edenneet kauttaaltaan viimeistelyvaiheeseen. Joulukuun alussa toisen luokan tammipaneloinnit lakattiin. Seuraavana viikonloppuna vaunun kolmannen luokan puupenkit saivat alkuperäisen mallisen ootrauskäsittelyn. Menetelmässä pohjamaalatulle puupinnalle levitetään maalikuvio, jolla jäljitellään tammikuviota. Kuvio kiinnitetään pintaan lakkaamalla.


Kuvia vaunutyömaalta

(pääset kuvagalleriaan klikkaamalla hiirellä pikkukuvaa)

{webgallery}

vaunu_yleiskuva

vaunu_reikaporaus

vaunu_pellitys

vaunu_ootraus

vaunu_kakkosluokka

{/webgallery}

Parin viime viikon aikana on Karkkilan vaunun vesikatto saanut pintaansa useamman hartsi-hiekka -kerroksen. Vaunussa on alunperin ollut massakatto, jota nyt pyritään jäljittelemään mahdollisimman tarkasti. Uudessa katossa sidosaineeksi päädyttiin ottamaan hartsi-silikoni -seos, jota sivellään kattoon. Seos hiekoitetaan päältä ja sitten taas sivellään uusi kerros seosta ja hiekoitetaan. Lopuksi kate vielä käsitellään pintakerroksella, joka sitoo päällimmäisen hiekkakerroksen ja antaa katolle massakaton punertavan värin. Näin saadaan aikaiseksi hiekkapintainen kate, joka on rakeenteeltaan kuin lasikuituvene. Näin tehdyn katon pitäisi kestää vedenpitävänä pitkään, vaikka vaunu käytössä elää ja liikkuu. Lisäksi hiekkapintainen katto ei ole paloherkkä höyryvetureista tuleville kipinöille.

 

Kattotöiden lisäksi on vaunun sisäpuolen ootrauksia kevään aikana viimeistelty. Toisen luokan osastoon on myös rakennettu penkkejä, jotka oli aikoinaan purettu matkatavaraosaston tietä pois. Verhoilija on myös käynyt mittaamassa toisen luokan penkit ja valmistaa niihin kuuluvat pehmusteet.


Kuvia katon teosta

(pääset kuvagalleriaan klikkaamalla hiirellä pikkukuvaa)

{webgallery}

hkr-katto1

hkr-katto2

 

{/webgallery}

 

Talkoolaiset ahkeroivat pääsiäisenä torstaista 1. huhtikuuta 2010 aina maanantaihin 5. huhtikuuta saakka vaunuhankkeen parissa. Viiden päivän talkoissa saatiinkin paljon aikaan, sillä vaunun kolmannen luokan penkkejä asennettiin paikoilleen, kattotuulettimille sahattiin reikiä lanterniinikaton reunoihin ja ikkunanpuitteiden mallit toimitettiin puuverstaalle Lempäälään.

 

Kolmannen luokan penkit saivat pintaansa viimeisen pohjamaalikerroksen, jonka kuivuttua penkit nostettiin sisään vaunuun. Suurikokoiset penkit eivät mahtuneet sisälle ovista, vaan penkkien nostoa varten molempiin kolmannen luokan osastoihin oli jätetty yksi ikkuna-aukko ilman liukuikkunan aluskouruja. Kun penkit oli saatu sisään, asennettiin kourut paikoilleen. Penkit kiinnitettiin seiniin ja seinäpanelien takaisiin koripuihin ruuveilla. Ennen penkkien pintaan tulevaa ootrauskäsittelyä näkyville jäävien ruuvien reiät kitataan ja maalataan piiloon.

 

Kahden talkoolaisen pääsiäispyhät sujuivat rattoisasti vaunun katolla. Vaunun lanterniinikaton pystypuihin tehtiin suurin osa 14:sta tuuletusaukosta, joihin asennetaan alumiinista valettu tuuletin ja ilmanvaihtoventtiili. Tuuletinaukkojen sahaaminen pystypuuhun kysyi aikaa, hermoja ja käsivoimia, sillä reiät oli tehtävä ahtaaseen paikkaan liki kokonaan käsipelillä. Oman vaikeutensa sahausurakkaan toi reiän kartiomainen muoto, joka on tarpeen, jotta alipaineeseen perustuva tuuletin toimii.

 

Pääsiäisen aikana jatkettiin myös vaunun toisen ulko-oven korjausta sekä suunniteltiin liukuikkunoille tehtäviä toimia. Mallit ikkunanpuitteista toimitettiin Lempäälässä toimivaan puusepänliikkeeseen, jolta pyydetään tarjous uusien ikkunanpuitteiden tekemisestä vanhojen mallien mukaan. Vanhat ikkunanpuitteet ovat paitsi lahonneet, myös kärsineet vaurioita vaunulle tehdyssä hiekkapuhalluksessa, joten ainakaan kaikkien puitteiden korjaus ei ole mahdollista.

 


Kuvia pääsiäisen vaunutalkoista

(pääset kuvagalleriaan klikkaamalla hiirellä pikkukuvaa)

{webgallery}

paasiainen0

paasiainen1

paasiainen2

paasiainen3

paasiainen4

{/webgallery}

 

Maaliskuun puolivälissä jatkettiin vaunun kolmannen luokan penkkien hiontaa ja maalausta. Vielä irrallaan olevat penkinjalat hiottiin ja maalattiin uudelleen keltaisella pohjamaalilla. Penkkien viimeistelyä jatkettiin hiomalla ja kittaamalla sekä levittämällä päälle keltainen pohjamaalikerros. Kolmannen luokan osastojen seinien tavoin myös penkit ootrataan, mutta värisävy on seiniä keltaisempi.

 

Viikonloppuna aloitettiin myös toisen pään ulko-oven korjaus. Ovi todettiin muuten kohtuukuntoiseksi, mutta kosteus oli lahottanut oven alapuun pilalle. Tilalle ryhdyttiinkin muotoilemaan uutta puuta paksusta koivuparrusta, joka käytettiin moneen otteeseen sirkkelin ja höylän läpi oikean muodon aikaansaamiseksi. Sunnuntaina aloitettiin myös toisen pään ulko-oven puhdistaminen vanhasta maalista.

 

Myös liukuikkunoiden asennusvalmistelut jatkuivat. Pellitettyihin ikkunakoteloihin asennettiin takaisin alkuperäiset teräsjouset, joiden varassa alas laskettu ikkuna lepää. Itse ikkunat ovat päässeet vaunun ulkosäilytyksen aikana melko huonoon kuntoon. Niinpä ikkunoita joudutaan korjaamaan ja todennäköisesti myös rakentamaan kokonaan uudelleen.

 


Kuvia vaunutyömaalta

(pääset kuvagalleriaan klikkaamalla hiirellä pikkukuvaa)

{webgallery}

hkr2_ovijaikkuna1

hkr2_ovijaikkuna2

hkr2_ovijaikkuna3

hkr2_ovijaikkuna4

hkr2_ovijaikkuna5

hkr2_ovijaikkuna6

{/webgallery}

 

Helmikuun viimeisenä viikonloppuna vaunun ikkunakouruihin asennettiin sadeveden keräyspeltejä, Jokioisten pään päätysiltaelementti asennettiin paikalleen sekä ootrauskuvion suojalakkausta jatkettiin.

 

Ikkunakoteloiden vedenkeruupellit saatiin leikattua kaikkiin ikkuna-aukkoihin. Pellityksen tehtävänä on kerätä ikkunaa pitkin valuva vesi ja johtaa se vaunun alle pellityksen alareunaan juotettua putkea pitkin. Pellit kiinnitetään puurakenteisiin ruuveilla ja peltikotelon on oltava avautuva, jotta ikkuna saadaan tarvittaessa pois paikaltaan.

 

Edellisenä viikonloppuna liki valmiiksi rakennettu Jokioisten pään puinen päätysilta viimeisteltiin ja nostettiin paikalleen. Alapuolelta tervattu elementti joudutaan tosin vielä nostamaan pois paikaltaan, kun vaunuun asennetaan aikanaan päätysillan reunakaiteet.

 

Vaunun kolmannen luokan osastoissa jatkettiin edellenä viikonloppuna valmiiksi saadun ootrauskuvioinnin suojalakkausta. Heti ootrauksen jälkeen pintaan sivelty ohut lakkakerros sai nyt pintaansa paksumman kerroksen kestävää polyuretaanilakkaa, joka antaa pinnalle arvokkaan näköisen kiillon.

 


Kuvia vaunutyömaalta

(pääset kuvagalleriaan klikkaamalla hiirellä pikkukuvaa)

{webgallery}

hkr2_ikkunakouru

hkr2_paaty

{/webgallery}

 

Tammikuun lopussa aloitettiin vaunun ootraus.

 

Kolmannen luokan osastojen ootraus eteni vauhdilla viikonlopun aikana. Keskimmäinen osasto on jo ootrattu kokonaan ja päätyosaston seinistäkin reilut puolet. Ootrauksen jälkeen seiniä myös lakattiin. Samalla lakattiin toisen luokan tammipaneeleja ja ovia. Vessan ja kattilahuoneen seiniä kitattiin, hiottiin ja pohjamaalattiin ja myös nämä tilat ovat nyt valmiita ootrattavaksi.

 

Vaunun päätysiltojen lankutuksen rakentaminen pääsi myös hyvään vauhtiin. Humppilan puolen päätysilla osat on jo sahattu ja sovitettu paikoilleen ja jokioisten pää on työn alla. Vaunutyömaalle hankittiin myös lisää peltiä, josta voidaan tehdä lisää alas painettavien ikkunoiden peltikaukaloita.

Tammikuun kolmantena viikonloppuna (15.-17.1.2010) vaunutyö jatkui maalaustöillä ja ikkunarakenteiden valmistelulla.

 

Toisen luokan sisäkatto sai pintaansa lopullisen värikerroksen. Joitakin kohtia jouduttiin vielä kittaamaan ja hiomaan, joten paikoin maalia pitää vielä levittää lisää. Kolmannen luokan seiniin sudittiin uusi vaaleanruskea pohjamaali, sillä aluksi sudittu maali osoittautui sävyltään liian keltaiseksi. Pohjavärin päälle levitetään tammikuviota jäljittelevä kuviomaalaus eli ootraus, jonka alta pohjamaali kuultaa.

 

Kolmannen luokan penkkien viimeistely jatkui viimeistelykittauksella, hionnalla ja uuden pohjamaalikerroksen levityksellä. Myös nämä penkit ootrataan, mutta väri on kellervämpi kuin seinäpinnoissa. Toisen luokan penkit verhoillaan.

 

Ikkuna-aukkojen viimeistely jatkui avattavien liukuikkunoiden aukkojen pellityksellä. Pellityksen tarkoituksena on kerätä ikkunaa pitkin valuva vesi ja johtaa se peltikaukalon pohjaan asennettavaa putkea pitkin vaunun alle. Näin kosteus ei pääse turmelemaan puurakenteita.

 


Kuvia talkoista

(pääset kuvagalleriaan klikkaamalla hiirellä pikkukuvaa)

{webgallery}

tammikuu1

tammikuu2

tammikuu3

tammikuu4

{/webgallery}

 

Matkustajavaunun kolmannen luokan osaston seinäpintojen ootraus jatkui 19.-21. helmikuuta. Ootrausvälineitä käytteli vanhan ajan perinnetaidon huolella opiskellut PTJ Koskinen, joka loihti pohjamaalatuille pinnoille tammikuvioinnin, jota on vaikea erottaa aidosta tammipaneloinnista.

 

Ootraus tehdään tehdään beigenvärisen öljy- tai alkydimaalikerroksen päälle, joka hiotaan kevyesti. Ootrausmaali sekoitetaan vaaleaan olueen, jota annostellaan kerrallaan noin kahvikupillinen. Olueen sekoitetaan maaväripigmenttijauhetta seuraavasti (mitta on kahvilusikallinen): 3 mittaa luonnonterraa (keltaista), 3 mittaa poltettua terraa (punaista), 3 mittaa ruskeaa umbraa, 3 mittaa vihreää umbraa, 1 mitta okraa. Lopuksi ainekset vatkataan hyvin, jotta oluen hiilihappo laantuu.

 

Seosta hangataan ootrattavalle pinnalle jäykähköllä 2 tuuman siveltimellä. Ainetta levitetään pinnalle kerrallaan esimerkiksi paneelilaudan mitan verran. Maalia pitää sekoitella jatkuvasti, koska pigmenttijauho laskeutuu nopeasti astian pohjalle. Puukuviointi eli suonistus tehdään kuviolastoilla tai paksummalla aineella kastetulla siveltimellä. Kun haluttu puukuvio lisäyksineen on puolikuiva, sipaistaan pintaan häivytys eli loivennus pehmeällä siveltimellä. Kun väri on lähes kuiva, piiskataan pintaa rikki kuvion pituussuunnassa pitkäharjaksisella siveltimellä.

 

Kun ootrauskuvio on kuivunut, sivellään sen päälle tärpättipitoinen lakka. Jos kuvio halutaan tehdä uudelleen, voidaan se pyyhkiä pois kostealla rätillä.

 


Kuvia ootrauksesta

(pääset kuvagalleriaan klikkaamalla hiirellä pikkukuvaa)

{webgallery}

ootraus7

ootraus6

ootraus4

ootraus3

ootraus2

ootraus1

{/webgallery}

 

Uusi talkoovuosi museorautatiellä pyörähti käyntiin loppiaisena, jolloin jatkettiin vaunupajassa työn alla olevan Hyvinkään-Karkkilan rautatien matkustajavaunun kunnostustöitä. Liki 30 asteen lukemiin vajonneesta pakkasesta huolimatta lämpöisessä verstaassa tarkeni tehdä niin puutöitä kuin maalaustöitäkin.

hkr_penkkimaalaus

Viikonlopun aikana jatkettiin vaunun toisen luokan tammipaneloinnin rakentamista sekä sisäkaton maalausta.

Uusi vuosikymmen alkoi loppiaisena pidetyillä talkoilla, jossa keskityttiin toisen luokan osaston seinäpanelointiin ja katon maalaukseen sekä kolmannen luokan penkkien pohjamaalaukseen.

 

Toisen luokan tammipanelointi valmistuu hyvää vauhtia, sillä valtaosa kiinteistä paneleista on jo asennettu. Loppiaisena jatkettiin avattavien nosto-ikkunoiden kohdalle tulevien panelielementtien rakentamista. Nämä elementit voidaan tarvittaessa irroittaa paikaltaan, mikäli ikkunamekanismia tarvitsee huoltaa tai jos ikkuna pitää irroittaa esimerkiksi lasin vaihdon takia.

 

 


Kuvia loppiaisen talkoista

(pääset kuvagalleriaan klikkaamalla hiirellä pikkukuvaa)

{webgallery}

loppiainen1

loppiainen2

loppiainen3

loppiainen4

loppiainen5

loppiainen6

{/webgallery}

Myös toisen luokan katon maalaustyö jatkui. Jo aiemmin pintamaalilla maalattu katto oli kitattu ja hiottu edellisissä talkoissa, joten nyt oli vuorossa viimeistelyhionta ja uuden maalikerroksen levittäminen. Maalin kuivuttua nähdään, tarvitseeko pintaa vielä kitata ja hioa, jolloin tarvitaan vielä ainakin yksi maalikerros lisää.

 

Kolmannen luokan kovien puupenkkien kunnostusta puolestaan jatkettiin hiomalla aiemmin korjattuja ja kitattuja istuinpintoja. Tämän jälkeen kaksi penkkiä sai pintaansa keltaisen pohjavärin, jonka päälle levitetään myöhemmin tammea jäljittelevä kuviomaalaus eli ootraus. Samalla menetelmällä käsitellään myös osastojen väliset ovet, jotka pohjamaalattiin loppiaisena.

 

 


Kuvia kunnostustyön aiemmista vaiheista

(pääset kuvagalleriaan klikkaamalla hiirellä pikkukuvaa)

{webgallery}

hpr2_2007_1

Hkr-teli

hkr2_kori

{/webgallery}

 

Vuosi 2009

Vaunun ulkokaton ja päätyjen räystäslippojen puutyöt on saatu valmiiksi. Lisäksi katon keskikoroke, ns. lanterniinikatto on valmistunut kokonaisuudessaan. Keväällä 2010 on tarkoitus vetää vaunu korjaamohallista ulos jatehdä vaunuun alkuperäinen massakatto.

Sisällä III luokan seinät on paneloitu ja pohjamaalattu. II luokan puolella vanhat tammiset seinäpaneelit on puhdistettu huolella vanhasta lakasta ja liasta sekä hiottu puhtaaksi. Vanhoja tammipaneeleja pyritään käyttämään mahdollisimman paljon, mutta myös uutta tammipaneelia joudutaan asentamaan, sillä vanhat lämmitysputket ovat jättäneet jälkensä alkuperäisiin paneeleihin.

Vaunun ulkoseiniin on valmistettu räystäslistoja. III luokan puupenkkejä on kunnostettu mm. kittaamalla sekä useaan kertaan maalaamalla ja hiomalla. Penkit on tarkoitus nostaa pian takaisin vaunun sisälle ja kiinnittää ne paikoilleen heti, kun III luokan osaston seinät on saatu ensin ootrattua kokonaan. Myös vaunun sisäovia on puhdistettu, korjattu ja lakattu.

 

Vuosi 2008

Vaunun päätyyn on rakennettu räystäslippoja ja lanterniinikattokoroke on rakennettu lähes valmiiksi.

Matkustajaosastoihin on rakennettu väliseinät.

Ovia ja penkkejä on puhdistettu vanhasta maalista. Lisäksi pintoihin tulleita reikiä ja kolhuja on kitattu.

Korin runkorakenteet on saatu valmiiksi, samoin sisäkaton panelointi. Myös osa seinistä on paneloitu.

Seinien ja katon väliin laitettu eristeeksi tervapahvi ja Vital-puukuitueriste.

 

Vuosi 2007

Talven ja kevään aikana on valmistunut lisää pystytolppia, niitä puuttuu enää kymmenkunta.

Humppilan puoleinen pääty, jossa on muun muassa käymälä ja kolmas luokka, on saanut ensimmäiset pari metriä lanterniinikattoa päälleen.

 

Vuosi 2006

Humppilan-puoleinen päätyseinä on korjattu muun muassa tolppien alapäitä uusimalla. Puusepältä on hankittu seinän yläpalkkien raaka-aihiot ja lanterniinikaton palkkien aihiot.

Ensimmäiset uudet pystytolpat on valmistettu koivusta. Tolpat on tehty liimaamalla kahdesta lankusta aihio, joka höylätään ja sitten työstetään vannesahalla ja jyrsimellä mallinetta käyttäen kaarevaan muotoon. Tämän jälkeen on yläjyrsimellä jyrsitty tolpan loput muodot ja tehty tarvittavat liitosloveukset. Yhteensä yhden tolpan tekemiseen menee noin yksi päivä. Tolppia vaunuun tarvitaan noin 50 kappaletta.

Humppilan puoleiseen päätyyn tuleva käymäläkomero on koottu malliksi uuden lattian päälle, joskin se vielä joudutaan kertaalleen purkamaan.

 

Vuosi 2005

Vaunun korjaus eteni hitaasti alkuvuodesta. Vasta syyspuolella on päästy taas vauhtiin.

Marraskuun alussa saatiin uusi lattia lähes valmiiksi. Lokakuun lopussa oli asennettu uusia lattialautoja ja aiemmin purettu puolikas korista toisen luokan väliseinään asti. Lokakuussa saatiin myös valmiiksi uuden lattian runkorakenne.

Syyskuussa oli rakennettu lattian runkoa.

 

Vuosi 2004

Vuoden alussa vaunua varten tilattiin uudet puupalkit korin rungon alaosaan. Myös lattialaudat tilattiin. Tammikuussa suunniteltiin myös uuden lattian rakentamista. Alkuperäisenä ajatuksena oli rakentaa puurungon alin kerros erillään ja nostaa se myöhemmin kunnostetun metallisen aluskehyksen päälle.

Helmikuussa vaunua varten saapui kontillinen puutavaraa. Kuormassa olivat muun muassa rungon alapalkit, lattialaudat sekä seinä- ja kattopaneelit.

Helmikuun puolivälissä jo aiemmin irrotettu vaunun puukori oli saatu nostettua rungon päältä väliaikaisille telineille.

Helmikuun lopulla aloitettiin metallisen aluskehyksen kunnostusta sekä puisten lattian runkopalkkien tekoa.

Heinäkuussa vaunun telit oli saatu puhdistettua ja purettua hiekkapuhallusta varten. Elokuussa myös runko oli saatu kunnostettua hiekkapuhallus- ja maalausvalmiiksi.

Loka-marraskuussa hiekkapuhallus- ja maalaustyöt saatiin tehtyä juuri ennen lumentuloa ja pakkasia. Telit saatiin koottua ja asennettua paikoilleen marraskuussa. Tämän jälkeen päästiin aloittamaan lattian rakentaminen.

 

Vuosi 2003

Kunnostustyö aloitettiin vuonna 2003 vaunun katon purkamisella Humppilan päästä. Jälkikäteen rakennetun katon alta paljastui osia alkuperäisen lanterniinikaton rakenteista.

Vuoden aikana vaunun seinistä myös irrotettiin kaikki pellit ja käyntisillat purettiin. Vaunua varten tilattiin myös raaka-aineita, kuten paneelia sisäseiniä ja kattoa varten. Myös lanterniinikaton pystyosaan tulevien ilmanvaihtoventtiilien sisäosat tilattiin.

Marraskuun lopussa vaunun puinen kori irrotettin aluskehyksestä ja nostettiin rungon ja korin alaosan väliin asetettujen palikoiden päälle. Metallisessa aluskehyksessä havaittiin jonkin verran ruostevaurioita.

Marraskuun lopussa saatiin valmiiksi myös vaunuprojektin ensimmäinen uusi osa, eli toiseen päätyyn tulevan ovitolpan alapää.