Kunnostusblogi oli kesä- ja syyskauden tauolla paitsi ylläpidon kiireiden takia, myös siksi, että vaunuhanke eteni museorautatien muiden talkookiireiden takia melko hitaasti. Kesän kuluessa vaunuun saatiin kuitenkin valmistettua alkuperäisen tyylinen massakatto sekä tehtyä muun muassa toisen luokan penkkien rungot. Penkkeihin teetetään pehmusteet ja kangasverhoilu, joka tehdään irrotettavalle levylle. Näin verhoillut pinnat voidaan irrottaa ja varastoida lämpimään tilaan vaunun talvivarastoinnin ajaksi.

Lumen peitettyä Minkiön ratapihan, on myös vaunuhanke edennyt hyvää vauhtia. Muun muassa puiset päätysillat on tehty valmiiksi ja ulko-ovien kunnostus on aloitettu. Marraskuun lopussa vaunun ulkoseiniin koesovitettiin ensimmäiset ulkoverhouspellit. Paksuhkot pellit teetetään oikeisiin mittoihin jokioislaisessa metallialan yrityksessä ja ne kiinnitetään paikoilleen ruuvaamalla. Peltien saumakohtiin kiinnitetään valssattu puolipyöreä teräslista.

Vaunun sisätilat ovat edenneet kauttaaltaan viimeistelyvaiheeseen. Joulukuun alussa toisen luokan tammipaneloinnit lakattiin. Seuraavana viikonloppuna vaunun kolmannen luokan puupenkit saivat alkuperäisen mallisen ootrauskäsittelyn. Menetelmässä pohjamaalatulle puupinnalle levitetään maalikuvio, jolla jäljitellään tammikuviota. Kuvio kiinnitetään pintaan lakkaamalla.


Kuvia vaunutyömaalta

(pääset kuvagalleriaan klikkaamalla hiirellä pikkukuvaa)

{webgallery}

vaunu_yleiskuva

vaunu_reikaporaus

vaunu_pellitys

vaunu_ootraus

vaunu_kakkosluokka

{/webgallery}