Matisa-tukemiskoneen kunnostus

Tässä blogissa kerrotaan leveäraiteisen Matisa-tukemiskoneen kunnostuksesta ja muuntamisesta kapearaiteiselle museoradalle sopivaksi. Tukemiskonetta käytetään raidesoran tai -sepelin tukemiseen ratapölkkyjen alle, jotta raide saadaan suoraksi ja riittävän tukevaksi kantamaan raskaiden junien paino.

Ennen koneellisten tukemismenetelmien käyttöönottoa tukeminen suoritettiin käsin lapiolla tai tarkoitusta varten valmistetulla toppahakulla.

Menneenä viikonloppuna toppakone nykäistiin lopultakin tositoimissa käyntiin. Koekäytössä konetta käytettiin parin Jänhijoen sillan pielessä olleen pölkyn toppaamiisen. Koekäyttö sujui hyvin ja kone osoitti toimivuutensa.

Kesän aikana on molemmat tukemisyksiköt saatu koekäytettyä ja niiden moottorit asennettua paikoilleen. Koko toppakone alkaa vähitellen muistuttaa valmista. Muodonmuutos siihen, kun kone ensimmäisen kerran tuli Minkiölle, onkin jo huomattava.

Kone lähes valmiina

toppakone-7

{/webgallery}

Ensimmäisen yksikön moottori on lopullisesti paikallaan ja toisen yksikön hydrauliikkaa on testattu sähkömoottorin avulla. Kone alkaa hiljalleen valmistua.

Moottorin hihnajärjestelmät

toppakone-6

{/webgallery}

Hydrauliikan läpikäynnin jälkeen oli vuorossa tukemiskoneen uusien moottorien asennus. Vanhat moottorit olivat tiensä päässä, joten konetta varten hankitiin kaksi tehdasuutta pienpolttomoottoria. Ensimmäinen moottori asennettiin paikalleen 10.11. 2007.

Uusi moottori paikallaan

toppakone-5

{/webgallery}

Tukemiskoneen hydraulikan kunnostustyöt on aloitettu. Koneen vanhoja hydrauliikkaletkuja ja venttiilejä käydään läpi ja tarvittavilta osin korjataan tai vaihdetaan uusiin.

Konetiimi tutkii osia

toppakone-4

{/webgallery}

Matisa haettiin loppukesästä Humppilasta ja vietiin Jokioisille hiekkapuhallukseen ja maalaukseen. Maalattu tukemiskone palasi syyskuun puolivälissä Minkiölle ja työ koneiston ja hydraulikan korjaamiseksi saattoi alkaa.

Maalattu kone korjaamossa

toppakone-3

{/webgallery}

Matisa tuotiin Porvoosta peräkärryllä Minkiölle, jossa se nostettiin ratatyökoneen kyytiin. Kone vietiin edelleen junalla Humppilan halliin odottamaan kavennus- ja kunnostustyön aloitusta.

Kone saapuu museorautatielle

toppakone-2

{/webgallery}

Jokioisten Museorautatien konetiimi oli pitkään etsiskelyt sopivaa aihota tukemiskoneen rakentamiseksi. Sitten Porvoon Museorautatieltä tuli tieto, että heiltä voisi saada vanhan Matisan valmistavan tukemiskoneen, josta kaventamalla saisi Jokioisten Museorautatielle sopivan. Kone oli ollut VR:n rataosaston käytössä.

Konetta käytiin katsomassa kesäkuun alussa ja se päätettiin ottaa Jokioisten Museorautatielle.

Kuvia koneesta Porvoossa

toppakone-0