Menneen viikon ja viikonlopun aikana saatiin Jokirannan jatkon ensimmäisen vaiheen pölkynvaihto- ja kiskotustyöt lopulta valmiiksi. Varsinaiset työt rataosalla alkoivat 11 vuotta sitten vuoden 2007 lokakuussa, jolloin Humppilantien tasoristeys uusittiin. Ensimmäisen vaiheen kokonaisraidepituus on reilut 400 m.

Kapearaiteinen rata jatkuu kohti laskevaa aurinkoa ja tiilistä tehdasrakennusta.
Kiskotuksen pää saavutti Siirappitehtaan su 28.10. Kuva: Marko Laine 28.10.2018.

Rataosalla olivat töiden alkaessa jäljellä Jokioisten rautatien aikaiset loppuun kuluneet 22 kg kiskot ja ratapölkyt olivat lähes täysin lahoja. Radan käyttö oli vuosi vuodelta vähentynyt ja koko raiteen päähän ajettiin viimeksi moottoriresiinalla vuosituhanteen vaihteen tienoilla.

Miehiä ratatöissä vääntämässä kiskoja paikoilleen.
Kiskotus etenee kohti Siirappitehdasta. Radan kaarteessa kiskot pitää vääntää miesvoimin kangilla paikalleen. Kuva: Marko Laine 28.10.2018.

Viime viikolla radan Humppilan tien tasoristeyksen näkemäalueet vesottiin ja viimeiset 60 m raiteesta kiskotettiin. Kiskotus loppuu nyt noin 20 m päähän Siirappitehtaan aidasta. Rataa pitää vielä talven jälkeen sorastaa ja tukea, jonka jälkeen raide on valmis.

Toisessa vaiheessa on tarkoitus jatkaa rataa vanha ratapohjaa pitkin Siirappitehtaan vieritse alas jokirantaan vanhan höyläämön rakennusten vierelle, jonne tulee rakennetaan ratapiha veturin ympäriajoa varten, sekä asemalaituri. Toisen vaiheen työt alkavat kun niille on saatu varmistettua rahoitus.