jr65_2_pVaunun on valmistanut Åbo Jernmanufaktur vuonna 1912. Vaunu on tehty teräspalkista niitatun rungon päälle. Korirakenteet ovat puuta terästolpin. Vaunu palveli koko ikänsä Jokioisten rautatiellä aina liikenteen loppuun saakka vuoteen 1974. Nuo reilut 60 vuotta ovat jättäneet vaunuun jälkensä, osin lähtemättömästi. Vaunun rungossa oli jonkin verran syöpymiä, mutta muuten runko on vielä melko hyvässä kunnossa. Toisin oli puisen korin laita. Lähes kaikki vaunun puuosat olivat lahoja. Niinpä korin kohtaloksi tulikin joutua saunapuiksi.

Kuvia tavaravaunusta JR65

(pääset kuvagalleriaan klikkaamalla hiirellä pikkukuvaa)

{webgallery}

jr65_sivu

jr65_paaty1

jr65_paaty2

jr65_2

{/webgallery}

Kunnostus alkoi elokuussa 1999 vaunun dokumentoimisella valokuvin ja mittapiirroksin. Seuraavaksi korin puuosat purettiin kokonaan. Vaunun runkoa korjattiin muutamasta kohdasta hitsaamalla. Seuraavaksi puhdistettiin vaunun telit paksuimmasta mönjästä mekaanisesti (eli käsin kaapimalla). Telit ja runko vietiin rullavaunujen päällä Raemäkeen Heikkilän Ramille hiekkapuhallettavaksi ja maalattavaksi. Syksyn aikana kunnostettiin vielä telien irto-osia ja lopuksi koottiin telit.

Kesään 2001 menneessä vaunun kori oli rakennettu uudelleen. Seuraavana vuorossa oli koria tukevien terästolppien asennus. Tämän jälkeen päästiin tekemään kattoa.

Heinä- ja elokuussa vaunun rakentamista jatkettiin. Katto on melkein valmis, korin tukitolpat asennettu ja toinen ovi valmis.

Syksyn aikana vaunun rakennus eteni pikkuhiljaa. Toinenkin ovi saatiin valmiiksi ja toiseen päätyyn asennettiin jarrurautoja ja jarrumiehelle rakennettiin astinlauta. Päädyn rautaosat olivat melkoisen vääntyneitä ja syöpyneitä. Niiden oikominen ja osittain uudelleenrakentaminen oli työlästä.

Minkiön uusi korjaamorakennus valmistui kesän 2002 aluksi ja JR65 siirrettiin heti uuteen vaunukorjaamoon. Loppukesän ja syksyn aikana vaunua viimeisteltiin mm. maalaamalla vaunu vielä kertaalleen sisältä ja ulkoa sekä asentamalla kattohuovat. Viimeisetkin detaljit, kuten maalatut numerot ovissa ja päädyissä, saatiin valmiiksi. Vaunu siirrettiin 1.12.2002 vanhaan peltihalliin - tällä erää valmiina. Kunnostustyön valmistuttua vaunua on käytetty museotavarajunissa sekä lisävaununa henkilöjunissa.