Riipan asemarakennuksen matka Humppilan uudeksi asemaksi pääsi lopulta alkamaan tiistaiaamuna 11.12. Asemanrakennuksen kuljetuksen valmisteluthan pysähtyivät pari kuukautta sitten toimenpidekieltoon. Tämän jälkeen yksi jos toinenkin on tehnyt paljon töitä ja kymmeniä, jollei satoja puheluja on soiteltu ja papereita täytetty. Lopulta liikennevirasto sai rakennukselle lainvoimainen purkuluvan, jonka myötä asemarakennuksen nostopäiväksi Riipassa voitiin sopia tiistai 11.12.

Heti aamutuimaan alkoivat asemarakennuksen koenostot Riipassa. Tällöin vastaan tuli ensimmäinen yllätys. Asema painoikin 10 tonnin sijaan 24 tonnia, eli lähes 2,5 kertaa arvioidun verran. Onneksi Riippaan oli hankittu tarpeeksi järeä nosturi ja lisäpaino ei tuottanut ongelmia.

Asemarakennus roikku nosturin koukusta ilmassa.
Riipan asemarakennus on juuri nostettu kivijalaltaan ilmaan. Kuva: Jarno Heikkinen 11.12.2018.

Nostojen ajaksi piti pääradan ajojohtimien jännite katkaista kaksi kertaa; ensin aamun koenostoa varten ja sitten varsinaista aseman nostoa varten. Jännitekatkoa oli anottu kaksi viikkoa aikaisemmin heti kun purkulupa rakennukselle oli saatu.

Asemarakennus on juuri laskeutunut nosturin avulla kuljetuslavetille.
Riipan asemarakennus on juuri laskettu kuljetuslavetille. Kuva: Jarno Heikkinen 11.12.2018.

Ennen nostoa oli jo aiemmin syksyllä asemarakennusta valmisteltu nostoa varten purkamalla se tiilikatto ja tukemalla asemarakennusta kuljetusta varten. Myös nostopalkkien aseman alle pujottamista varten oli aseman portaat sekä kivijalan kiviä poistettu.

Kun asema oli saatu nostettua lavetin kyytiin, ja nostoporukat olivat nauttineet kyläläisten tarjoamat läksiäiskahvit asemarakennuksen kunniaksi, saattoi pitkä matka etelään alkaa.