Humppilan uusi asemarakennus

Tässä käydään lävitse Humppilan uuden asemarakennuksen vaiheita. Tarkoitus on seurata asemarakennuksen vaiheita sen Humppilaan saapumisesta siihen asti kunnes rakennus on saatu korjattua ja otetaan käyttöön Jokioisten Museorautatiellä.

Humppilan uusi asemarakennus on entinen Riipan liikennepaikkarakennus.
Humppilan uusi asemarakennus on entinen Riipan liikennepaikkarakennus.

Humppilan aseman vanha kolmiorimahuopakatto uusittiin viikkojen 19 ja 20 aikana. Asemaan oli jossain vaiheessa rakennettu tiilikatto vanhan huopakaton päälle ja vanha huopakatto päätettiin palauttaa aseman kunnostuksen yhteydessä. Huopakatto on painoltaan myös huomattavasti tiilikattoa kevyempi ja rasittaa rakennuksen rakenteita vähemmän.

Asemarakenuus, jossa on uusi syvän musta komiorimahuopakatto.
Aseman uusi katto on lähes valmistunut. Kuva: Marko Laine 13.5.2019.

Huopakatto tehtiin ulkopuolisen urakoitsijan työnä. Aseman vanhana huopakaton päälle laitettiin havuvanerista uusi kattopohja, jonka päälle uusi huopakatto asennettiin. Katon uusimisen yhteydessä uuusittiin myös aseman siirron aikana vaurioituneet rännit ja vesikourut.

Kuvaa aseman sisäremontista. Telineitä ja työkaluja kaikkiallla, seinissä puolipaneelit ja pinkopahvit.
Aseman kunnostus edistyy myös sisäpuolella. Seuraavaksi on vuorossa sisäkaton lopullinen maalaus ja tapetointi. Kuva: Jyrki Längman 12.5.2019.

Kattotöiden lisäksi aseman korjaus jatkui niin sisällä kuin ulkona. Sisällä viimeisteltiin seinien pinkopahvituksia ja tehtiin sisäkattojen pohjatöitä. Aseman kahviopuolelle käytiin myös ostamassa tyyliin sopivat tapetit Toijalan tapettitehtaalta.

Aseman harmaita seiniä maalataan keltaiseksi.
Aseman ulkomaalaus alkoi toden teolla viikonloppuna 11.-12.5. Kuva: Jyrki Längman 11.5.2019.

Ulkoseinien ja räystäiden raappaus ja pesu aloitettiin ja seinät saivat jo hieman keltaista maalia, joten aseman tuleva ulkonäkö alkaa pikkuhiljaa hahmottumaan.

Pääsiäisviikonloppun Humppilan asema sai uuden tuulikaapin aikoja sitten puretun tilalle. Vanhan tuulikaapin koko voitiin hyvin päätellä lattiassa ja seinissä olleista seinämaalauksen rajoista. Tuulikaappi rakennettiin vanhojen mittojen mukaan. Tuulikaappiin asennettin oviksi entisen Jokioisten aseman tuulikaapin ovet, joten nyt Humppilan asemassa on myös osa Jokioisten asemaa pilettiluukun ja tuulikaapin ovien muodossa.

Näkymä aseman ikkunasta ratapihalle, jossa pieni vihreä dieselveturi.
Tunnelmakuva Humppilan aseman kahvion ikkunasta ratapihalle, jossa seisoo Move4 dieselveturi. Kuva: Teppo Niemi 21.4.2019.

Aseman siniin naulattiin myös valtaosa sinne tulevista puolipaneeleista. Kahvion puolen kaikki puolipaneelit on nyt asennettu ja odotussalin puolelle saatiin valtaosa naulattua seinään ennen kuin valmiiksi maalatut puolipaneelit loppuivat kesken. Odotussalin puoli viimeistellään puolipaneelien osalta heti, kun uusia paneeleita saadaan maalattua ja sen jälkeen on jäljellä vielä toimiston puolen panelointi.

Keltaisia puolipaneeleita naultaan paikalleen.
Kahvion puolipaneeleita naultaan seinään. Kuva: Teppo Niemi 21.4.2019.

Kauniin kevätsaan vallitessa asemarakennusta korjattiin myös ulkoapäin. Aseman huonokuntoisia vuorilautoja uusittiin ja lipputangon hommissa möyritty edusta korjattiin.

Kolme kuvaa Humppilan aseman juuri rakennetusta tuulikaapista.
Kuvia Humppilan aseman tuulikaapista ja puolipaneeloinnista. Kuva: Marko Laine 21.4.2019.

Menneenä viikonloppuna Humppilan asemalla järjestettiin pinkopahvikurssi. Kurssi järjestettiin yhteistyössä Jokiläänin kansalaisopiston kanssa ja kurssin vetäjänä toimi restaurointimestari Elina Wirkkala. Kurssilaiset opettelivat asentamaan pinkopahveja seinille ja seman kahvion puoli saikin jo uudet ja hienot pinkopahvipinnat. Odotussalin puolelle pinkopahvit asennetaan myöskin kevään kuluessa.

Ihmisiä työn touhussa asentamassa pinkopahveja telineiltä aseman sisätiloissa.
Pinkopahvikurssi käynnissä. Pahvien naulaus meneillään. Kuva: Leena Uusitalo 14.4.2019.

Kurssilaisilla oli asemalla oma huoltojuna, sillä Humppilan vesiä ei vielä ole voitu kytkeä päälle ennen kuin aseman vesiiliityntä on tehty ja vesimittari asemalle on asennettu. Huoltojunan kyydissä tuli 1000 litraa vettä pinkopahvien asennustyötä varten ja pesu-, sekä huuhteluvedeksi Humppilan vessoihin.

Vanha postivaunu Humppilan aseman edessä ja suomen lippu aseman lipputangossa.
Huoltojunan LWR160 postivaunu Humppilan aseman edessä ja Suomen lippu aseman salossa eduskuntavaalipäivän kunniaksi. Kuva: Marko Laine 14.4.2019.

Huoltojunassan ollut Loviisa-Vesijärvi rautatien vanha postivaunu LWR160 toimi taukotilana ja siellä kurssilaiset saivat nauttia päivän ateriat ja kahvit. Yli sata vuotta vanha postivaunu taukotilana oli monelle kurssilaiselle unohtumaton elämys.

Valmista valkeaa pinkopahvitettua seinää.
Valmista pinkopahvipintaa kahvion puolella. Seinän alaosaan tulee perinteinen puolipaneeli. Kuva: Leena Uusitalo 14.4.2019.

Kurssin aikana Museorautatien talkoolaiset siivosivat Humppilan aseman ympäristöä ja asemanpuistoa talven aikaisten kunnostustöiden jäljiltä.

Aseman sisäkunnostusta on jatkettu seinien pohjatöillä tulevaa pinkopahvien asennusta varten. Seinistä on nypitty pois tuhansia vanhoja nauloja ja odotussalin ja kahviotilan välisen oviaukon seinät tasattiin havuvanerilla. Samalla oviaukkoon tehtiin puiset karmipuut.

Sr1 sähköveturi ohittaa uutta Humppilan asemaa aurinkoisessa säässä.
Sr1 sähköveturi ohittaa Humppilan uutta asemaa aurinkoisessa säässä. Kuva: Jyrki Längman 6.4.2019.

Konttorin puolella uusi lankkulattia saatiin valmiiksi. Lattia rakennettiin vanhan tarvaramakasiinin lattian päälle, jotta lattiataso saatiin lähemmäksi odotussalin lattian korkeutta. Näin pilettiluukun käyttö helpottuu, eikä luukku konttorin puolella ole liian korkealla.

Kaksi miestä asentaa ovenkarmilautaa hirsiseinässä olevaan oviaukkoon.
Aseman seinäpintoja valmisteltiin pinkopahvitusta varten ja kahvion ja odotushuoneen väliseen oviaukkoon asennettiin karmipuut. Kuva: Jyrki Längman 6.4.2019.

Minkiöllä on jo pidemmän aikaa valmisteltu aseman puolipaneleita. Paneelit on maalattu etukäteen korjaamohallissa ja nyt oli vuorossa paneelien sahaaminen oikean mittaisiksi. Valmiiksi sahataut puolipaneelit on helppo asentaa seinään heti sen jälkeen kun pinkopahvit on naulattu paikoilleen.

Maaliskuun 23. päivänä jatkuivat Humppilan aseman korjaustyöt ulkoseinien korjauksella. Aseman vanhojen betoniportaiden etuseinään aiheuttaman lahovaurion takia etuseinästä oli purettu laudoitusta, jotta rakennuksen lahonnut runko voitiin korjata. Nyt runko oli korjattu ja paikoillaan kivijalan päällä ja seinään voitiin naulta uusi laudoitus. Samalla korjattiin etuseinässä kahvion ikkunan reunassa ollut entisen konetilan ilmastointiaukko.

Uudet keltaiseksi maalatut seinälaudat on naulattu paikalleen aseman etuseinän alaosaan.
Aseman etuseinän laudoitus on nyt korjattu. Uudet laudat on maalattu keltaisella värillä, joka löytyi aseman nykyisen värikerroksen alta. Kuva: Marko Laine 23.3.2019.
Uusia seinälautoja asennetaan paikalleen.
Aseman etuseinän uusia seinälautoja laitetaan paikalleen. Kuva: Teppo Niemi 23.3.2019.

Viikonloppuna työt jatkuivat myös aseman sisäpuolella. Kahviohuoneen sisäkaton entisen savupiipun aukon lahovauriot korjattiin purkamalla hieman sisäkattoa ja asentamalla sitten puretut paneelit ja hieman uusia paneeleja huoneen kattoon. Nyt ei enää voi nähdä missä entinen savupiipun reikä ja katon vauriot ovat aiemmin olleet.

Uusia kattopaneeleita asennetaan kahvion kattoon kahden miehen voimin.
Kahvion katossa ollut savupiipun reikä ja sen reunoilla olleiden lahovaurioiden on korjaus meneillään. Kuva: Teppo Niemi 23.3.2019.

Aseman toimiston puolella alkoi uuden lankkulattian rakennustyö. Uusi lattia asennetaan vanhan tavaramakasiinin lattian päälle 50 mm juoksujen varaan. Näin lattiakorkeus saadaan samaan tasoon odotushuoneen kanssa ja toimiston ja odotushuoneen välisen pilettiluukun käyttö helpottuu.

Toimistoon rakennetaan uutta lautalattiaa.
Toimiston uusi lautalattia rakenteilla. Kuva: Jyrki Längman 23.3.2019.

Perjantaina 15.06.2019 aseman ulkoikkunoiden asennustyöt saatiin päätökseen ja sisätilojen remonttia jatkettiin mm sisäkaton maalien krapaamisella.

Uudet valkoiseksi maalatut ulkoikkunankehykset loistavat paikallaan asemarekennuksessa.
Kunnostetut ulkoikkunat on nyt kaikki asennettu paikoilleen. Kuva: Jyrki Längman 16.3.2019.

Seuraavana päivän lauantaina tiilikaton tukipuita irrotettiin aseman ulkokatolta ja jatkettiin jo ikuisuusprojektilta tuntuvaa sisäkaton maalien krapausta. Odotushuoneen ja tulevan kahvion välisen kynnysalueen lattialaudoitusta valmisteltiin ja se työ jatkui myös sunnuntaina.

Pari miestä asentaa asemarakennukseen ukkoikkunaa..
Viimeistä ulkoikkunaa asennetaan paikoilleen. Kuva: Jyrki Längman 16.3.2019.

Konttoripuolella entinen vessan oviaukko konttorin puolella laitettiin lopullisesti umpeen. Vessan uusi oviaukko tehdään tuulikaappiin, jolloin talviaikaan, esim joulupukin junassa vessaa voidaan käyttää yleisövessana. Seinän konttorin puolen laudoitus tehtiin jo edellisenä viikonloppuna ja vessan puoli tänä viikonloppuna. Konttorin puolen lattiasta paikattiin myös reikiä.

Aseman sisäosan kunnostustöitä tehdään. Useampi mies enemmän tai vähemmän työntouhussa.
Aseman sisätyöt meneillään. Odotussalin ja kahvion völistä kynnystä rakennetaan. Kuva: Jyrki Längman 16.3.2019.

Kahvion puolelta entisen savupiipun aukkoa suurennettiin poistamalla siinä olevia huonokuntoisia lautoja, jotka olivat saaneet kosteutta piippua pitkin valuneesta vedestä. Kahvion puolelta tukittiin ja poistettiin myös entinen ilmastointikanavan ikkunan yllä ollut neliskulmainen aukko.

Humppilan aseman työt ovat nyt edenneet sisäkattojen korjaukseen. Kahvion ja odotushuoneen puolella olevat vanhat levykaton lata paljastuneet helmipaneeloidut sisäkatot maalataan. Asematoimiston puolelle rakennettiin kokonaan uusi sisäkatto.

Helmipaneloitua sisäkattoa skrapaataan puhtaaksi vanhasta maalista.
Kahviopuolen katon skrapausta. Alta alkaa paljastua vanha vihertävä sävy. Kuva: Teppo Niemi 9.3.2019.

Ennen vanhojen sisäkattojen maalaustyötä edessä oli iso kattojen krapausurakka. Valkoisen maalikerroksen alta paljastui vanhaa kellertävää ja vihertävää maalia. Kun katot on kauttaaltaan saatu puhtaaksi irtoavasta maalista, tullaan ne maalamaan valkoisen kerroksen alta paljastuneilla värisävyillä.

Aseman toimistohuone on rakennettu noin 40 vuotta sitten tehdyn remontin yhteydessä aseman vahaan tavaramakasiinin. Toimistoon oli tehty lastulevystä välikato, jonne oli päässyt vuotamaan vettä toimiston katossa olleen linjaradion antenniputken kautta. Tämän takia koko välikatto erityksineen purettiin pois.

Uutta helmipaneelia naulataan sisäkattoon.
Toimiston uutta sisäkattoa naulataaan paikalleen. Kuva: Teppo Niemi 9.3.2019.

Alunperin tavaramakasiinin puolella ei ollut välikattoa ollenkaan, mutta koska tilaa tullaan vastakin käyttämään aseman toimistona, välikatto piti rakentaa uudelleen. Uusi sisäkatto rakennettiin helmipaneelista ja ulkonäöltään se tulee samankaltaiseksi kuin odotushuoneen ja kahvion vanha sisäkatto.

Vanhaa ikkunaa lasitetaan verstaalla.
Aseman vanhojen ikkunoiden korjauksessa jouduttiin muutama ikkuna lasittamaan uudelleen. Kuva: Teppo Niemi 8.3.2019.

Kaiken tämän Humppilan työntouhun keskellä jatkui Minkiön korjaamolla aseman ikkunoiden kunnostustyö. Samalla myös uudelleen rakennettavan tuulikaapin sisäovet pääsivät kunnostukseen. Sisäovina käytetään 1980-luvulla puretun Jokioisten aseman vanhoja sisäovia, jotka ovat Minkiöllä odottaneet uutta käyttöä lähes 40 vuotta.

Lauantaina 2.3. saatiin asema vihdoin laskaettua lopulliselle paikalleen kivijalalle. Asemaa npaikalle nostettaessa asema laskettiin ratapölkyn pätkien varaan, jotta nostopalkit saatin aseman alta pois. Seuraavana päivänä asemaa laskettiin trukkien avulla alemmaksi ja ratapölkyn pätkät korvattiin kahdella päälekkäin asetetulla kakkomsnelosen pätkällä.

Nyt oli vuorossa aseman laskeminen lopullisesti kivijalan päälle. Tämä tehtiin itse tehtyjä tammikiiloja käyttäen. Kiilojen avulla asemarakennusta nostettiin sen verran, että alla olleet puupalikat saatin pois. Sen jälkeen tammikiilat vedettin pois aseman alta ja sema laskeutui suoraan kivijalan päälle.

Asemarakennuksen ja kivijalan väliin hakataan tammikiilaa. Paikalla on jo useita kiiloja.
Asemarakennus alkaa olla kiilojen päällä. Kuva: Teppo Niemi 2.3.2019.

Sunnuntaina oli vuorossa aseman katolla olevan ilmastointiläpiviennin purkaminen. Se oli rakennettu aseman toimiessa laitetilana, eikä sitä tarvita tulevaisuudessa. Asemarakennukseen asennettiin myös Minkiöllä kunnostettuja ikkunoita. Kunnostetut, uuden veroiset ikkunat paransivat heti aseman yleisilmettä ja nyt voi jo kuvitella miltä asema tulee näyttämään kun kaikki ikkunat on kunnostettu ja aseman etuseinän vuorilaudoitus on korjattu.

Yleiskuva asemarakennuksesta, jossa paikallaan jo osa kunnostetuista ikkunoista. Ykis ikkuna on vielä muovin peitossa.
Asemarakennuksen ilme parani heti kun osa kunnostetuista ikkunoista saatiin asennettua paikalleen. Kuva: Teppo Niemi 3.3.2019.

Helmikuun alussa purettiin aseman toimistohuoneen puolen välikatto ja osa seinien lastulevypinnoista, koska niistä löytyi vesivaurioiden jälkiä. Jäljet olivat sen verran pahannäköisiä, että levytys päätettiin purkaa niiltä osin kokonaan.

Kuva jatketuista kakkisnelos pystykoolingeista aseman etuseinässä, josta ulkiolaudostusta on poistettu metrin korkeudelle.
Aseman etuseinän lahonnut alahirsi on korvattu uudella puulla ja pystykoolingit on kengitetty. Kuva: Marko Laine 17.2.2019.

Lastulevyjen alta löytyi välikatosta jäisiä lasivillaeristeitä. Vuodon syykin selvisi. Toimistosta katon lävitse mennyt linjaradioantennin läpivientikohta oli vuotanut. Löytö oli siitä hyvä, että itse vesikatossa ei ole vikaa ja kostunut alue saatiin purettua ja puhdistettua täysin. Toimistopuolen ilmakin muuttui heti raikkaammaksi kun kostuneet materiaalit saatin purettua pois.

Laudanpala, jossa työmiesten lyijykynällä kaunokirjoituksella kirjoittama viesti.
Laudan pala, johon työmiehet Verronen ja Järvenpää ovat kirjoittaneet ajatuksiaan. Kuva: Marko Laine 17.2.2019.

Tämän jälkeen työ jatkui aseman tukirakenteiden kanssa. Aseman alla nostettiin lattian tukihirsiä paikalleen. Aseman etuseinän laudoitusta oviaukon molemmilta puolilta purettiin ja lahojen pystykoolinkien päät vaihdettiin, eli kengitettiin koko oviseinä. Aseman salin puolen lattia nostettiin kiilojen avulla vatupassiin ja etuseinä vedettiin kiilaamalla suoraan, jolloin seinän alareunan pullistuma oikeni. Seinä kiinnitettiin myös väliaikaisesti paikalleen, jotta seinän voidaan rakentaa alaosastaan uudelleen.

Hirsiseinäisessä huoneess olevaa lankkulattiaa, jota onkorjattu uusilla laudoilla yhdestä reunasta.
Aseman kahviotilan korjattua lankkulattiaa. Kuva: Marko Laine 17.2.2019.

Aseman odotushuoneen ja toimiston väliseen seinään sahattiin myös aukko lippuluukkua varten, johon asennettiin jo puretun alkuperäisen Jokioisten aseman lippuluukku.

Odotushuoneen lattia korjattiin laitetilan kaapeliläpivientien kohdalta osittain käyttäen vanhoja löydettyjä lattialankkuja ja osittain vastaavalla uudella puutavaralla.

Aseman vanhojen puuikkunoiden korjaustyö on myös jatkunut koko helmikuun Minkiön korjaamohallilla. Kaikki ikkunat puhdistetaan, kitaataan ja maalataan. Rikkoontunet tai puuttuvat lasit korvataan samalla uusilla ruuduilla.

Humppilan uuden aseman lattiapuruja poistettiin perjantaina 25.1., jotta viikonlopun talkoissa päästiin korjailemaan lattiarakenteita. Purujen poistotyön suoritti Hämeen Erikoistyön reippaat työmiehet. Työn ohessa löytyi tervehdys vuodelta 1951, jolloin työmiehet Verronen ja Järvenpää olivat siirtäneet puruja vintiltä lattian alle. Heidän mukaansa kauniista päivästä huolimatta purujen siirto tuntui tuolloinkin hieman ikävänpuoleiselta hommalta.
Laudanpala, jossa työmiesten lyijykynällä kaunokirjoituksella kirjoittama viesti.
Laudan pala, johon työmiehet Verronen ja Järvenpää ovat kirjoittaneet ajatuksiaan. Kuva: Marko Laine 25.1.2019.
Viikonlopun 26.-27.1. aikana paiskittiin talkoita raikkaan talvisään säestämänä. Humppilan uudella asemalla nostettiin alaspudonneita lattiahirsiä takaisin paikoilleen sekä vedettiin ulospäin liikahtanut rakennuksen takaseinä paikoilleen. Töitä kävi myös katsomassa Forssan Lehti, joka teki kunnostustöistä jutun ja osa talkoolaisista pääsi suoraan lehden etusivulle.
Puruimurin putki menee aseman alle, jossa pilkottaa siellä työskenetelvän työmiehen haalarit.
Lattian välissä olleet purut imettiin Hämeen Erikoistyön puruimurilla suoraan autoon. Vasta tämän jälkeen päästään nostamaan lattian kannatushirsiä. Kuva: Marko Laine 25.1.2019.
Talvista lumen peittämää asemalaituria, jonka reunalla n'kyy lumen peittämiä vanhanaikaisia puuvartisia valaistuslyhtyjä.
Lumi on peittänyt Humppilan asemalaiturin. Talkoolaisten taukotupaan johtaa lumesta luotu polku asematyömaalta. Kuva: Marko Laine 25.1.2019.

Vuoden toisella viikolla aseman kunnostus on päässyt niin pitkälle, että aseman yleisötilojen purkutyöt on saatu päätökseen. Purettujen 1980-luvun levypintojen alta paljastui alkuperäistä lautalattiaa, paneelikattoa ja seinien tapetteja. Tässä vaiheessa asemalle myös kytketiin työmaasähköt.

Aseman odotussali, jossa harmaa lankkulattai, valkoinen kattopanelointi ja paljaat hirsiseinät.
Aseman odotussali. Valkoinen paneelikatto ja harmaa lautalattia ovat alkuperäisiä ja hyvässä kunnossa. Takaseinällä näkyy puolipaneelin naulausjäljet. Kuva: Jussi Tepponen 9.1.2019.

kaiken purkutyön jälkeen oli vielä vuorossa siivousta. Aseman edessä ollut iso kasa naulaisia lautoja lastattiin Humppilassa odottavaan avotavaravaunuun odottamaan kuljetusta Minkiölle. Pienemät puun palat kuljettetiin suoraan autolla Minkiön polttopuulaanille.

Eriliasia seinän purkutöiden alta paljastuneita tapettimalleja.
Seinälevyjen alta paljastui muutamassa kohtaa vahoja tapettimalleja. Kukallinen tapetti on vanhinta tapettia ilmeisesti 1900-luvun alusta. Abstraktikuvioinen tapetti lienee myöhäisempää tapettia 1950-luvulta. Päälimmäisenä oli maalattu kokohkuviotapetti. Kuva: Jussi Tepponen 9.1.2019.

Humppilan asemalla purkutyöt jatkuivat viikonloppuna 4.-6.1. 2019. 1980-luvun rakenteiden alta paljastui jo vanhaa maalattua sisäkattopamelointia, joka jätetään tulevaisuudessa näkyviin. Purkutöiden pölyisintä vaihetta edustaa nyt aloitettu aseman betonilattian purku. Betonilattia puretaan ja sen alla oleva lautalattia kunnostetaan.

Iso purkulautakasa ja oransseihin vaatteisiin puketuneita työmiehiä aseman edustalla.
Aseman sisäosien purkutöistä kertynyttä puutavaraa ja lattian sementtilaatan paloja. Kuva: Teppo Niemi 6.1.2019.
Valkoiseksi maalattau helmipaneeloitua kattoa.
Vanha helmipaneeloitu katto on saatu näkyviin. Kuva: Teppo Niemi 6.2.2019.

Aseman ulkopuolella aloitettiin oven alla olevan ulkoseinän lahovaurion korjaus. Jossain vaiheessa asemaan olo valettu betniset portaat. Aikojen kuluessa betoniportaat olivat luovuttaneet kostetutta ulkolaudoitukseen, joka oli oven alta täysin lahonnut. Onneksi laudoituksen korjaus ei ole vaikea homma. Aseman betoniportaat tullaan korvaamaan alkuperäisen kaltaisilla pusilla portailla, jotta lahovaurioita ei enää pääsee syntymään.

Aseman seinälaudoitusta on purettu etuoven alta.
Aseman betoniportaiden ovenalukselle aiheuttamien lahovaurioiden korjaus meneillään. Kuva: Teppo Niemi 6.1.2019.

Joulun välipäivinä asemarakennuksen sisustuksen purkutyöt pääsivät todella vauhtiin. Sisäseinien ja -katon ikilevyverhoilun purkaminen on ensimmäinen iso työvaihe. Seiniin on laitettu valtava määrä levyä kun asemarakennus muutettiin turvalaitetilaksi.

Purkutöitä aseman sisäpuolella.
Laituri ei ole lustinrata, varoittaa vanha juliste levyjen alta paljastuneessa vanhassa seinässä. Kuva: Marko Laine 26.12.2018.

Purkutöiden yhteydessä on tullut vastaan muutama mukava löydös. Seinistä on löytynyt vanhoja tapettimalleja, jotka on otettu talteen ja levyjen alla ollut paneloitu valkoiseksi maalattu sisäkatto on myös kohtalaisessa kunnossa. Asemalle saatiin myös lisää valoa, kun levyjen alle jääneet ikkunat saatiin jälleen näkyviin.

Vuoden ensimmäisenä viikonloppuna purkutyöt jatkuvat ja toivottavasti jo helmikuun aikana päästään korjaamaan alta paljastuvia pintoja. Sään salliessa asemarakennukseen on tarkoitus tehdä myös pieniä ulkokorjauksia.

Aseman nimikyltti asennettiin paikalleen Tapaninpäivänä 26.12.2018. Samalla aloitettiin aseman sisäpuolen purkutöitä. Ennen purkutöitä teetettiin kuitenkin asbestikartoitus aseman sisällä. Pelot asbestin löytymisestä olivat turhia ja asema sai puhtaat paperit.

Humppila-nimikylttiä ruuvataan aseman seinään.
Humppilan aseman nimikyltti kiinnitettiin uuteen asemarakennukseen Tapaninpäivänä 26.12.2018. Kuva: Teppo Niemi

Myös aseman vesikaton pitävyys tarkastettiin ja katon todettiin olevan kunnossa ja aseman ullakon täysin kuiva. Ullakolta löytyi myös aarteita eli aseman vanhat sisimmät ikkunat, vanha lippuluukku ja muita tavaroita, joita tullaan laittamaan näytille aseman avautuessa.

Asemarakennus kuormattuna junavaunuun.
Humppilan vanha asema lähdössä Humppilasta junakyydillä kohti Minkiötä. Asema saapui vuonna 1994 myöskin junakyydillä Matkusta Humppilaan. Kuva: Teppo Niemi 26.12.2018.

Tapaninpäivänä Humppilan vanha asemarakennus lähti junakuljetuksena Humppilasta Minkiölle varastoon odottamaan tulevia tehtäviä. Rakennus tuli aikanaan Humppilaan myöskin junanvaunuun lastattuna Matkun asemalta.

Aseman siirtoprojektin viimeinen työvaihe oli aseman laskeminen tukipalikoiden varasta kivijalan päälle. Tämä työ tehtiin perjantaina 14.12. Asemarakennusta nostettiin kulma kerrallaan ja isojen tukipalikoiden tilalle laitettiin pienemmät kiilat. Asemarakennus tullaan suoristamaan lopulliseen asentoonsa kevällä, kun kivijalan kivet ovat asettuneet lopullisille paikoilleen talven jälkeen.

Puinen asemarakennus jonka ympärillä monia työkoneita.
Humppilan uusi asemarakennus lasketaan väliaikisilta palikoilta kiilojen päälle. Kuva: Jyrki Längman 14.12.2018.

Kaiken tämän jälkeen jäljellä oli vielä ratapihan siivous, jota aloiteltiin nostelemalla ratatyökoneella suurimpia pölkkyjä jo vaunuihin.

Aseman ympärillä keltaisia työkoneita.
Asemarakennus on nyt kauttaaltaan kiilojen varassa ja nostotyö on valmis. Kuva: Jyrki Längman 14.12.2018.
Ratatyökoneen hiabilla siivotaan pölkkyjä kun etualalla on uusi puinen asematakennus.
Viimeisenä on vuorossa vielä ratapihan siivous. Kuva: Jyrki Längman 14.12.2018.

Torstaina 13.12. oli vuorossa aseman nosto kivijalan päälle. Nyt nosto-operaatioon oli tilattu toinenkin autonosturi ja nosto palikoiden päälle kivijalalle onnistui pitkän päivän jälkeen. Nostopalkkien poiston jälkeen voitiin lopulta ihailla asemaa lähes lopullisella paikallaan.

Asemarakennus kiskojen päälle rakennetun väliaikaisen pölkkypedin päällä.
Asema välilaskupaikassa, johon se nostettiin lavetilta myöhään illalla 12.12.2018. Kuva: Jyrki Längman 13.12.2018

Noston jälkeen aloitettiin jo hieman paikkojen siivoamista. Tällä kertaa matka sujui edellistä päivää nopeammin, sillä työjunan veturina oli TU4-veturi.

Kuva asemarakennuksen takaa kivijalasta, jonka päälle rakennus nostetaan.
Aseman kivijalka. Kuva: Jyrki Längman 13.12.2018.
Asemarakennus nousee kahden autonosturin koukuissa roikkuen.
Asemaa nostetaan kivijalan päälle. Kuva: Jyrki Längman 13.12.2018.
Puinen asemarakennus luonnonkivisellä kivijalalla.
Humppilan uusi asemarakennus, vihdoinkin kivijalalla. Kuva: Jyrki Längman 12.12.2018.
Vihreän dieselveturin vetämä juna aseman edustalla. Ratapiha on täynä pölkkyjä hujan hajan.
Asema on vihdoin kivijalan päällä, TU4 kummastelee uutta tulijaa. Kuva: Jyrki Längman 13.12.2018.

Keskiviikkona 12.12. klo 03.05, 12 tunnin 15 minuutin matkustamisen jälkeen läpi lumen, rännän, veden, suolan ja kuran asema saapui perille Humppilaan. Yön aikana saapuivat Humppilaan myös aseman kivijalan kivet.

Kivijalan isoja kiviä asetellaan kaivinkoneella ja miesvoimin.
Humppilan uuden aseman kivijalkaa kootaan Riipan aseman kivistä. Kuva: Jyrki Längman 12.12.2018.

Aamulla alkoivat työt Humppilassa. Toisaalla valmisteltiin nostoa ja toisaalla alettiin rakentaa isoa palapeliä kivijalan kivistä. Kivet oli numeroitu Riipassa, mutta herra Murphy oli päässyt mukaan ja kivien numerointi oli mennyt hieman sekaisin. Siinä sitten vähän aikaa mittailtiin ja mietittiin, mutta lopulta illan jo pimettyä ja valonheitinten sytyttyä kivijalka saatiin valmiiksi hieman kello viiden jälkeen.

Asemarakennus lavetinpäällä, joka peruttaa radan ylitse.
Riipan asemarakennus saapuu Humppilassa nostopaikalle. Kuva: Jyrki Längman 12.12.2018.

Aseman nosto alkoi tekemällä lavetille väliaikainen tie Humppilan siirtokuormausalueen raiteiden ylitse ja peruuttamalla lavetti tälle tielle. Nostoa alettiin sitten valmistella, mutta jälleen tuli pieniä mutkia matkaan. Yksi nostopalkeista pääsi nuljahtamaan pituussuunnassa ja taipui mutkalle.

Siinä vaiheessa ei auttanut kuin tilata paikalle uusi nostopalkki. Lopulta nosto lavetin päältä välipisteelle onnistui illan myöhäisinä tunteina. Rättiväsynyt Museorautatieyhdistyksen talkooporukka pääsi Minkiölle työjunineen vasta puolelta öin.

Riipan asemarakennuksen matka Humppilan uudeksi asemaksi pääsi lopulta alkamaan tiistaiaamuna 11.12. Asemanrakennuksen kuljetuksen valmisteluthan pysähtyivät pari kuukautta sitten toimenpidekieltoon. Tämän jälkeen yksi jos toinenkin on tehnyt paljon töitä ja kymmeniä, jollei satoja puheluja on soiteltu ja papereita täytetty. Lopulta liikennevirasto sai rakennukselle lainvoimainen purkuluvan, jonka myötä asemarakennuksen nostopäiväksi Riipassa voitiin sopia tiistai 11.12.

Heti aamutuimaan alkoivat asemarakennuksen koenostot Riipassa. Tällöin vastaan tuli ensimmäinen yllätys. Asema painoikin 10 tonnin sijaan 24 tonnia, eli lähes 2,5 kertaa arvioidun verran. Onneksi Riippaan oli hankittu tarpeeksi järeä nosturi ja lisäpaino ei tuottanut ongelmia.

Asemarakennus roikku nosturin koukusta ilmassa.
Riipan asemarakennus on juuri nostettu kivijalaltaan ilmaan. Kuva: Jarno Heikkinen 11.12.2018.

Nostojen ajaksi piti pääradan ajojohtimien jännite katkaista kaksi kertaa; ensin aamun koenostoa varten ja sitten varsinaista aseman nostoa varten. Jännitekatkoa oli anottu kaksi viikkoa aikaisemmin heti kun purkulupa rakennukselle oli saatu.

Asemarakennus on juuri laskeutunut nosturin avulla kuljetuslavetille.
Riipan asemarakennus on juuri laskettu kuljetuslavetille. Kuva: Jarno Heikkinen 11.12.2018.

Ennen nostoa oli jo aiemmin syksyllä asemarakennusta valmisteltu nostoa varten purkamalla se tiilikatto ja tukemalla asemarakennusta kuljetusta varten. Myös nostopalkkien aseman alle pujottamista varten oli aseman portaat sekä kivijalan kiviä poistettu.

Kun asema oli saatu nostettua lavetin kyytiin, ja nostoporukat olivat nauttineet kyläläisten tarjoamat läksiäiskahvit asemarakennuksen kunniaksi, saattoi pitkä matka etelään alkaa.