Keskiviikkona 12.12. klo 03.05, 12 tunnin 15 minuutin matkustamisen jälkeen läpi lumen, rännän, veden, suolan ja kuran asema saapui perille Humppilaan. Yön aikana saapuivat Humppilaan myös aseman kivijalan kivet.

Kivijalan isoja kiviä asetellaan kaivinkoneella ja miesvoimin.
Humppilan uuden aseman kivijalkaa kootaan Riipan aseman kivistä. Kuva: Jyrki Längman 12.12.2018.

Aamulla alkoivat työt Humppilassa. Toisaalla valmisteltiin nostoa ja toisaalla alettiin rakentaa isoa palapeliä kivijalan kivistä. Kivet oli numeroitu Riipassa, mutta herra Murphy oli päässyt mukaan ja kivien numerointi oli mennyt hieman sekaisin. Siinä sitten vähän aikaa mittailtiin ja mietittiin, mutta lopulta illan jo pimettyä ja valonheitinten sytyttyä kivijalka saatiin valmiiksi hieman kello viiden jälkeen.

Asemarakennus lavetinpäällä, joka peruttaa radan ylitse.
Riipan asemarakennus saapuu Humppilassa nostopaikalle. Kuva: Jyrki Längman 12.12.2018.

Aseman nosto alkoi tekemällä lavetille väliaikainen tie Humppilan siirtokuormausalueen raiteiden ylitse ja peruuttamalla lavetti tälle tielle. Nostoa alettiin sitten valmistella, mutta jälleen tuli pieniä mutkia matkaan. Yksi nostopalkeista pääsi nuljahtamaan pituussuunnassa ja taipui mutkalle.

Siinä vaiheessa ei auttanut kuin tilata paikalle uusi nostopalkki. Lopulta nosto lavetin päältä välipisteelle onnistui illan myöhäisinä tunteina. Rättiväsynyt Museorautatieyhdistyksen talkooporukka pääsi Minkiölle työjunineen vasta puolelta öin.