Santavaihde
Tarinaa Jokioisten rautatien Santavaihteen uudelleen rakentamisesta. Santavaihteelta johti vuonna 1975 Humppilan radan purkamisen yhteydessä purettu sivuraide rautatien hiekkakuopalle. Santavaihteelle on myös rakennettu laavu ja nuotiopaikka resiinaretkiä varten.
Seuraavana päivänä saatin pari kuvaa päivänvalossa siitä, miltä laavu nyt valmiina näyttää. Tosin talven harmaus ei tee kunniaa paikalle...
Projektit venyvät usein, niin kuin tämänkin Santavaihteen laavun puuceen kanssa kävi. Onneksi talvi on normaalia leudompi ja lopulta tammikuun puolenvälin jälkeen päästiin tuomaan Minkiöltä asennusvalmiit halkosuoja ja puucee. Halkosuoja nostettiin ratatyökoneella kyydistä ja kannettiin miehisssä paikoilleen laavun vierelle. Puuceen noston piti onnistua sen painon johdosta pelkällä RTK:lla. Homma meni hilkulle, mutta RTK:n puomi ylettyi juuri ja juuri puuceen paikalle ja se saatiin muutaman tunnin vääntämisen jälkeen paikoilleen jo kun talviyön pimeys oli laskeutunut laavulle.
Santavaihteelle on tarkoitus rakentaa tämän vuoden aikana kuivakäymälä eli puucee ja pieni halkosuoja, jotta polttopuut pysyvät kuivana ja itse laavu siistinä ihmisten oleilua varten. Työt alkoivat tänään puuceen perustusten tekemisellä. Kuumassa kesäsäässä kannettiin laavulle tuodusta avovaunusta soraa tulevan puuceen paikalle.
Santavaihteesta on pikkuhiljaa rakennettu Jokioisten Museorautatien resiinaretkien taukopaikkaa. Nyt kun laavu ja tulipaikka ovat valmiina, Santavaihteen laituri on rakennettu ja vaihde, sekä myös pätkä sivuraidetta on rakennettu resiinoilla pääsee helposti piknikille luonnon helmaan. Tämän vuoden syyslomalla sää suosi retkeilyä, aurinko paistoi ja lämmintä oli 18 astetta. Mikäs siinä eväitä laavulla syödessä... Samalla tuli laavun ympäristö haravoitua ja siivottua syksyn muita retkeilijöitä varten!
Museorautatien Santavaihteelta erkanevan pistoraiteen rakennustyöt ovat kesän aikana edenneet mukavasti. Kuvassa radan päälinja jatkuu suoraan kohti pohjoista ja Humppilan asemaa ja oikealle kaartaa vanhalle Jokioisten rautatien sorakuopalle johtaneen raiteen penkereelle rakennettu uusi raide. Museorautatien tontti jatkuu kuvan oikeassa laidassa näkyvään voimalinjaan asti ja raide ulottunee joskus tulevaisuudessa sinne asti.
Alkuperäinen Jokioisten rautatien sorakuopan raide purettiin vuonna 1975. Nyt 43 vuoden jälkeen palautamme historiaa takaisin.
Museorautatien uusi raide, Santavaihteen raide (oikealla) valmistuu hiljalleen kesän aikana. Kuvassa yksi ensimmäisistä junakohtauksista Santavihteella. Työjuna on sivulla kun aikataulunmukainen höyryjuna ajaa Santavaihteen ohitse pääraidetta pitkin.
Santavaihde otettiin käyttöön 22.06.2018. Hyötypituus on tällä hetkellä 20 metriä.
Viime torstai-iltana käytiin keräämässä Siirappiraiteelta vanhoja, Jokioisten rautatien alkuperäisiä 22,6 kg/m kiskoja pois ratapenkereeltä. Perjantaiaamuna kiskot vietiin Santavaihteelle, jossa ne saavat vielä uuden elämän tulevalla sivuraiteella.
Tänä viikonloppuna alkoi varsinainen Santavaihteen raiteen rakennus. Raidetta saatiin viikonloppuna rakennettua parisenkymmentä metriä hyvässä, vähän liiankin lämpimässä säässä.
Touko- kesäkuun aikana vaihde nostettiin ja tuettiin oikeaan tasoon pääraiteen kanssa. Kesäkuun alussa aloitettiin varsinaisen sivuraiteen rakennustyö hakemalla lauantaina Humppilasta viimeinen v. 2012 Hämeenlinnaa varten tehty elementti ja tuotiin se Santavaihteen raiteen jatkoksi. Samoin siirrettiin lähemmäksi raidetta Santavaihteelta löytyneet kaksi K30 kiskoa, sekä n. 50 kpl sivuraidepölkkyjä.
Ja jos ratatyöt enenevät yhtä hyvin kuin ne on tähän asti edenneet voi juhannuksena tulla mahdolliseksi ensimmäisen osan luovuttaminen väliaikaiselle liikenteelle (hyötypituus noin 15 m), jolloin sekä sulkeutumien että junakohtaukset tulevat mahdollisiksi.
Vaihde saatin asennettua syksyllä ja sen jälkeen se oli lukittuna paikoilleen kielilukolla. Talven ja kevää aikana Minkiöllä korjattiin ja maalattiin vaihteenasetin, jonka asennus saatiin tänään valmiiksi. Asetin tulee nyt ainakin aluksi eri puolelle rataa kuin Jokioisten rautatien aikana.
Syksyinen, kuulas viikonloppu oli Museorautatiellä täynnä touhua ja tehokasta toimintaa. Lauantaina meillä oli vieraana noin 70 partiolaisen resiinaryhmä. Lauantaina alkoi myös vuonna 1975 puretun vanhan Santavaihteen asentaminen Minkiö-Humppila -välille. Vaihteen asennustyöt valmistuivat sunnuntain aikana lumihiutaleiden leijailessa hiljalleen talkoolaisten iloksi.
Minkiön aseman korjaamohallissa oli myös touhua koko viikonlopun ajan. Höyryveturi-Sohvin juoksuteli koottiin valmiiksi ja asennettiin paikoilleen.Telin akseliin valettiin myös kaksi uutta laakeria valkometallista. Sohville valmistui myös uusi, vuoden 1917-mallinen savupiippu.
Mukava ja tehokas viikonloppu, josta kiitos kuuluu suurelle paikalla olleelle talkooväelle!
Nyt vihdoinkin alkaa päälinjasta erkanevan vaihteen uudelleenrakennus. Vaihteesta etrkaneva sivuraide johti Jokioisten rautatien santakuopalle. Vaihde purettiin Minkiö-Humppila rataoan purkamisen yhteydessä vuonna 1975. Kun rataa uudelleenrakennettiin vuosina 1992-93, vaihde oli tarkoitus asentaa rataan ja vaihteen osat tuotiinkin jo paikalle. Kiiren takia vaihde jäi kuitenkin asentamatta ja kuljetettiin myöhemmin pois Minkiön ratapihalla käytettäväksi.
Nyt rataan asennetaan uusi vanhoista 30 kg vaihteenosista kasattu vaihde. Vaihde-elemeteistä keskimmäinen kuljetettiin paikalle viikonloppuna, jotta vaihteen asennus voidaan suorittaa viikon päästä.
Soravaihteen laavu ja uusi seisake on saanut myös nimikyltin. Nyt myös resiinan vuokraajat tietävät milloin ovat tulleet perille laavulle.
Laavun edessä oleva nuotiopaikka on valmistunut. Nyt, jollei metsäpalovaroitusta ole, laavulla voi tehdä tulet ja grillata vaikka makkaraa! Toukokuun viides ppäivä laavulla kävi ensimmäinen testausryhä, josta alla myös muutama kuva.
Perjantaina 29.4. rakennettiin Soravaihteelle ratapölkyistä laituri. Tarkoitus on, että Soravaihteesta tule seisake, jossa aikataulunmukaiset junat pysähtyvät ja johon voi pysähtyä piknikille myös junalla matkustaessa.
Korjaamohallissa Minkiöllä tehty laavu kuljetettiin 25.12.2015 kokonaosena työjunalla Soravaihteelle. Diellä laavu nostettiin junan kyydistä ratatyökoneen nosturilla, vedettiin vinsillä paikalleen ja nostettiin lopuksi perustuksiensa päälle. Nyt laavupaikalla on valmis laavu.
Santavaihteelle tulevan uuden laavun rakennustyöt ovat alkaneet. Laavu rakennetaan valmiiksi Minkiön korjaamohallissa, jonka jälkeen se kuljetetaan kokonaisena paikalleen Soravaihteelle.
- Email: info [at] museorautatieyhdistys.fi
- Puh: (03) 433 3235
- Kiipuntie 49, 31630 Minkiö
- Johtokunta 2023
- Y-tunnus: 0402983-9
- Laskutusohjeet
- Perustettu: 26.11.1971