Kalenterissa ei tapahtumia.

Santavaihde

Tarinaa Jokioisten rautatien Santavaihteen uudelleen rakentamisesta. Santavaihteelta johti vuonna 1975 Humppilan radan purkamisen yhteydessä purettu sivuraide rautatien hiekkakuopalle. Santavaihteelle on myös rakennettu laavu ja nuotiopaikka resiinaretkiä varten.

Santavaihe ilmasta kuvattuna vihreiden peltojen keskellä.
Pääraide kulkee kuvan alareunasta Minkiön suunnasta yläreunaan Humppilan suuntaan. Santavaihde kaartaa oikealle. Kuva: Antti Havukainen 08.08. 2018.

Seuraavana päivänä saatin pari kuvaa päivänvalossa siitä, miltä laavu nyt valmiina näyttää. Tosin talven harmaus ei tee kunniaa paikalle...

Punainen laavu ja puucee, sekä etualalla kapearaiteinen raide sateisen harmaassa sysksykelissä.
Laavu, halkosuoja ja puucee kuvattuna Santavaihteen raiteelta. Päärata Humppilaan häämöttää laavun takana. Kuva: Teppo Niemi 19.1. 2020.
Punainen laavu nuotiopaikkoineen ja vähän kauempana punainen puucee sateisen harmaassa syyssäässä.
Laavu, nuotiopaikka, halkosuoja ja puucee. Kuva: Teppo Niemi 19.1. 2020.

Projektit venyvät usein, niin kuin tämänkin Santavaihteen laavun puuceen kanssa kävi. Onneksi talvi on normaalia leudompi ja lopulta tammikuun puolenvälin jälkeen päästiin tuomaan Minkiöltä asennusvalmiit halkosuoja ja puucee. Halkosuoja nostettiin ratatyökoneella kyydistä ja kannettiin miehisssä paikoilleen laavun vierelle. Puuceen noston piti onnsitua sen painon johdosta pelkällä RTK:lla. Homma meni hilkulle, mutta RTK:n puomi ylettyi juuri ja juuri puuceen paikalle ja se saatiin muutaman tunnin vääntämisen jälkeen paikoilleen jo kun talviyön pimeys oli laskeutunut laavulle.

Punainen laavu ja harmaa pieni halkosuoja pimeässä sateisessa yössä.
Laavu ja sen oikealla puolelle uusi pieni halkosuoja. Kuva: Jussi Tepponen 18.1. 2020.
Punainen ikkunallinen puucee sateisessa yössä.
Puuce on vihdoinkin paikoillaan. Kuvassa näkyvät vielä RTK:n nostoliinat, sillä nosto on juuri saatu tehtyä. Kuva: Jussi Tepponen 18.1. 2020.

Santavaihteelle on tarkoitus rakentaa tämän vuoden aikana kuivakäymälä eli puucee ja pieni halkosuoja, jotta polttopuut pysyvät kuivana ja itse laavu siistinä ihmisten oleilua varten. Työt alkoivat tänään puuceen perustusten tekemisellä. Kuumassa kesäsäässä kannettiin laavulle tuodusta avovaunusta soraa tulevan puuceen paikalle.

Avotavaravaunu, jossa kasa hiekkaa lastina ja ämpäreitä sekä lapio.
Avotavaravaunulla Santvaihteelle tuotua soraa, josta tehtiin uuden puuceen perustus. Kuva: Jussi Tepponen 3.7. 2019.

Santavaihteesta on pikkuhiljaa rakennettu Jokioisten Museorautatien resiinaretkien taukopaikkaa. Nyt kun laavu ja tulipaikka ovat valmiina, Santavaihteen laituri on rakennettu ja vaihde, sekä myös pätkä sivuraidetta on rakennettu resiinoilla pääsee helposti piknikille luonnon helmaan. Tämän vuoden syyslomalla sää suosi retkeilyä, aurinko paistoi ja lämmintä oli 18 astetta. Mikäs siinä eväitä laavulla syödessä... Samalla tuli laavun ympäristö haravoitua ja siivottua syksyn muita retkeilijöitä varten!

Kahden pumpattava resiina, jonka poika on ajanut raiteen lopun osoittavaan seis-levyyn asti.
Resiina on hyvä parkkerata Santavihteen seis-levyn viereen. Kuva: Jussi Tepponen 14.10. 2018.
Poika syö laavulla eväitä aurinloisessa säässä.
Laavulla voi vaikka syödä eväitä, tai metsäpalovaroituksen salliessa thedä tuket ja grillata makkaraa. Kuva: Jussi Tepponen 14.10. 2018.
Poika resiinoi rataa pitkin pienellä käsiresiinalla. Taustalla näkyy vaihde ja komeita ruskn keltaisia haapoja.
Paluumatka laavulta on alkanut. Syksyn ruska on parhaimmillaan. Kuva: Jussi Tepponen 14.10. 2018.

Museorautatien Santavaihteelta erkanevan pistoraiteen rakennustyöt ovat kesän aikana edenneet mukavasti. Kuvassa radan päälinja jatkuu suoraan kohti pohjoista ja Humppilan asemaa ja oikealle kaartaa vanhalle Jokioisten rautatien sorakuopalle johtaneen raiteen penkereelle rakennettu uusi raide. Museorautatien tontti jatkuu kuvan oikeassa laidassa näkyvään voimalinjaan asti ja raide ulottunee joskus tulevaisuudessa sinne asti.

Alkuperäinen Jokioisten rautatien sorakuopan raide purettiin vuonna 1975. Nyt 43 vuoden jälkeen palautamme historiaa takaisin.

Ilmakuvassa alhaalta ylös kulkee päärata Minkiöltä Humppilaan ja oikealle siitä haarautuen kaarta Santavaihteen raide.
Pääraide kulkee kuvan alareunasta Minkiön suunnasta yläreunaan Humppilan suuntaan. Santavaihde kaartaa oikealle. Kuva: Antti Havukainen 08.08. 2018.

Museorautatien uusi raide, Santavaihteen raide (oikealla) valmistuu hiljalleen kesän aikana. Kuvassa yksi ensimmäisistä junakohtauksista Santavihteella. Työjuna on sivulla kun aikataulunmukainen höyryjuna ajaa Santavaihteen ohitse pääraidetta pitkin.

Sininen höyryveturin vetämä juna tulee pääraidetta kun oikealla sivuraiteella on vihreän dieselveturin vetämä pieni työjuna.
Junakohtaus Santavaihteella. Vasemmalla pääraiteella Humppilasta tuleva matkustajajuna ja oikealla Santavaihteella Schöma-vetoinen työjuna. Kuva: Jyrki Längman 26.06. 2018.

Santavaihde otettiin käyttöön 22.06.2018. Hyötypituus on tällä hetkellä 20 metriä.

Valkoinen punareunainen kärkikolmio radan varressa punavalkoisella alakyltillä 'Sv'.
Santavaihteen liikennepaikkamerkki Minkiön suunnasta. Kuva: Jyrki Längman 22.06. 2018.
Valkoinen punareunainen kärkikolmio radan varressa punavalkoisella alakyltillä 'Sv'.
Santavaihteen liikennepaikkamerkki Humppilan suunnasta. Kuva: Jyrki Längman 22.06. 2018.
Oikealle kääntyvä vaihde, jonka raide päättyy ympyränmuotoiseen punaiseen valkoreunaiseen seis-merkkiin.
Santavaihde. raide on tällä hetkellä käytössä 20 m hyötypituudelta seis-levyyn asti. Kuva: Jyrki Längman 22.06. 2018.

Viime torstai-iltana käytiin keräämässä Siirappiraiteelta vanhoja, Jokioisten rautatien alkuperäisiä 22,6 kg/m kiskoja pois ratapenkereeltä. Perjantaiaamuna kiskot vietiin Santavaihteelle, jossa ne saavat vielä uuden elämän tulevalla sivuraiteella.

Pieni vihreä veturi, jonka takana keltainen ratatyökone nostelee kiskoja ratapenkalta. Taustalla näkyy tehtaan piippu.
Ratatyöjuna Siirappiraiteella hakemassa sieltä vanhoja Jokioisten rautatien aikaisia kiskoja. Kuva: Marko Laine 17.06. 2018.
Oikealle kääntyvä vaihde. Suoraan menevällä raiteella seisoo juna ja oikealle menevällä raiteella on kaksi miestä hommissa.
Kiskot tuotiin Santavaihteelle, jossa ratatyömaa on jo edennyt hyvän matkaa vaihteesta eteenpäin. Kuva: Marko Laine 17.06. 2018.

Tänä viikonloppuna alkoi varsinainen Santavaihteen raiteen rakennus. Raidetta saatiin viikonloppuna rakennettua parisenkymmentä metriä hyvässä, vähän liiankin lämpimässä säässä.

Mies kiinnittää ketjua pieneen vihreään veturiin, jolla raide-elemnttiä vedetään paikalle.
Raide-elemnttiä vedetään veturilla lähemmäksi vaihdetta, jotta jatkoset saataisiin kiinni. Kuva: Jyrki Längman 13.06. 2018.
Ratatyökone nostaa kauhallaan vaunusta kiveä jo rakennetun raiteen sorastamiseksi.
Ensimmäistä raiteenpätkää sorastetaan RTK:n avulla. Kuva: Jyrki Längman 13.06. 2018.

Touko- kesäkuun aikana vaihde nostettiin ja tuettiin oikeaan tasoon pääraiteen kanssa. Kesäkuun alussa aloitettiin varsinaisen sivuraiteen rakennustyö hakemalla lauantaina Humppilasta viimeinen v. 2012 Hämeenlinnaa varten tehty elementti ja tuotiin se Santavaihteen raiteen jatkoksi. Samoin siirrettiin lähemmäksi raidetta Santavaihteelta löytyneet kaksi K30 kiskoa, sekä n. 50 kpl sivuraidepölkkyjä.

Ja jos ratatyöt enenevät yhtä hyvin kuin ne on tähän asti edenneet voi juhannuksena tulla mahdolliseksi ensimmäisen osan luovuttaminen väliaikaiselle liikenteelle (hyötypituus noin 15 m), jolloin sekä sulkeutumien että junakohtaukset tulevat mahdollisiksi.

Tumman punainen umpinainen moottoriresiina, jossa sisällä useita miehiä ohittaa rakenteilla olevan sivuraiteen.
Höyryjunan perässä ajaneena palojunana kulkenut More ohittaa vaihdetta. Vaihde on nostettu ja tuettu kevään aikana. Kuva: Teppo Niemi 03.06. 2018.
Suoraan horisonttiin jatkuvasta radasta oikealle kääntyvä vaihde ja pieni valmis radanpätkä. Luonto ympärillä on keväisen vihreää peltomaisemaa, joissa muutama pieni lehtipuumetsikkö.
Ensimmäinen elementti asennettu sivuraiteeseen. Raide tulee jatkumaan oikealle kaartuvan ratapenkereen puista paljaan osan päähän. Kuva: Teppo Niemi 03.06. 2018.

Vaihde saatin asennettua syksyllä ja sen jälkeen se oli lukittuna paikoilleen kielilukolla. Talven ja kevää aikana Minkiöllä korjattiin ja maalattiin vaihteenasetin, jonka asennus saatiin tänään valmiiksi. Asetin tulee nyt ainakin aluksi eri puolelle rataa kuin Jokioisten rautatien aikana.

Vihreän dieselveturin noka oikealla puolella on vaihteenasetin jo pystyssä, mutta sen vipuja ei vielä ole asennettu paikalleen.
Schöma-veturin oikealla puolella on vaihteenasetinta alettu jo asentaa paikalleen. Vaihteenasettimen edessä on kelta-musta-raidallinen hiljennysmerkki, joka tarkoittaa pistemäistä kohtaa radassa, jonka kohdalla junien on hiljennettävän nopeuttaan. Kuva: Jyrki Längman 26.05. 2018.
Mies asentaa vaihteenasettimen punavalkoista opastinlevyä paikalleen.
Vaihteenasettimen asennus meneillään. Kuva: Jyrki Längman 26.05. 2018.
Punavalkoinen vaihteenasettimen levy ja musta opastetaulu radan vasemmalla puolella, mistä rata jatkuu viivasuorana kohti horisonttia.
Nyt vaihteenasetin on asennettu. Rata vaihteelta Minkiön suuntaan. Kuva: Jyrki Längman 26.05. 2018.

Syksyinen, kuulas viikonloppu oli Museorautatiellä täynnä touhua ja tehokasta toimintaa. Lauantaina meillä oli vieraana noin 70 partiolaisen resiinaryhmä. Lauantaina alkoi myös vuonna 1975 puretun vanhan Santavaihteen asentaminen Minkiö-Humppila -välille. Vaihteen asennustyöt valmistuivat sunnuntain aikana lumihiutaleiden leijailessa hiljalleen talkoolaisten iloksi.

Minkiön aseman korjaamohallissa oli myös touhua koko viikonlopun ajan. Höyryveturi-Sohvin juoksuteli koottiin valmiiksi ja asennettiin paikoilleen.Telin akseliin valettiin myös kaksi uutta laakeria valkometallista. Sohville valmistui myös uusi, vuoden 1917-mallinen savupiippu.

Mukava ja tehokas viikonloppu, josta kiitos kuuluu suurelle paikalla olleelle talkooväelle!

Syksyisen harmaassa säässä joukko miehiä työskentelee asennettavan vaihteen kanssa. Yksi ruuvaa kiinni jatkoksia, yksi nostaa vaihdetta rautakangella, yksi kantaa työkaluja ja pari muuta seuraa tehtävää työtä.
Vaihde-elementit on jo saatu kohdilleen ja jatkosten kiinnitys on parhaillaan meneillään. Kuva: Marko Laine 22.10. 2017.
Syksyisen harmaassa säässä joukko miehiä työskentelee asennettavan vaihteen kanssa. Yksi mies mittaa raidelevyttä, yksi vaihteen linjaa, muut katselevat.
Vaihteen raideväliä mitataan. Vaihdetta on jo myös tuettu paikoilleen. Kuva: Marko Laine 22.10. 2017.
Savu nousee palavasta ratapohjalla olevasta risukasasta syksyisessä säässä. ratapenkka on täynnä pätkittyjä koivupöllejä.
Vaihteen asennuksen lisäksi raivattiin puustoa uudelleenrakennettavan raiteen pohjalta. Pikkurisut poltettiin ratapenkalla ja isot puut pätkittiin pölleiksi. Kuva: Marko Laine 22.10. 2017.
Kaperaiteisella lavettivaunulla kyydissä oleva VR:n ruskea Mas-soravaunu soralastissa. Takana näkyy vaihdetyömaa ja savu nousee radan vierellä olevasta risukasasta.
Vaihten sorastukseen tarvittava sora tuotiin paikalle lavetilla olevalla Mas-soravaunulla. Kuva: Marko Laine 22.10. 2017.

Nyt vihdoinkin alkaa päälinjasta erkanevan vaihteen uudelleenrakennus. Vaihteesta etrkaneva sivuraide johti Jokioisten rautatien santakuopalle. Vaihde purettiin Minkiö-Humppila rataoan purkamisen yhteydessä vuonna 1975. Kun rataa uudelleenrakennettiin vuosina 1992-93, vaihde oli tarkoitus asentaa rataan ja vaihteen osat tuotiinkin jo paikalle. Kiiren takia vaihde jäi kuitenkin asentamatta ja kuljetettiin myöhemmin pois Minkiön ratapihalla käytettäväksi.

Nyt rataan asennetaan uusi vanhoista 30 kg vaihteenosista kasattu vaihde. Vaihde-elemeteistä keskimmäinen kuljetettiin paikalle viikonloppuna, jotta vaihteen asennus voidaan suorittaa viikon päästä.

Rankan sateen keskellä harmaassa maisemassa ratatyökone nostaa avotavaravaunusta vaihde-elementtiä
Vaihde-elemntin nosto on alkamassa. Kuva: Teppo Niemi 15.10. 2017.
Rankan sateen keskellä harmaassa maisemassa ratatyökone nostaa avotavaravaunusta vaihde-elementtiä
Elementti nousee ja sade yltyy. Kuva: Teppo Niemi 15.10. 2017.
Rankan sateen keskellä harmaassa maisemassa ratatyökone nostaa avotavaravaunusta vaihde-elementtiä
Elementti on jo melkein liuskassa. Kuva: Teppo Niemi 15.10. 2017.

Soravaihteen laavu ja uusi seisake on saanut myös nimikyltin. Nyt myös resiinan vuokraajat tietävät milloin ovat tulleet perille laavulle.

Ratapölkyistä tehdyn seisakelaiturin takana seisova valkoinen mustatolppainen kyltti, jossa lukee mustin isoin kirjaimin SORAVAIHDE. Rata jatkuu laiturin vieritse ja häviää horisonttiin.
Soravaihteen uusi nimikyltti. Kuva: Teppo Niemi 23.5. 2016.

Laavun edessä oleva nuotiopaikka on valmistunut. Nyt, jollei metsäpalovaroitusta ole, laavulla voi tehdä tulet ja grillata vaikka makkaraa! Toukokuun viides ppäivä laavulla kävi ensimmäinen testausryhä, josta alla myös muutama kuva.

Punainen laavu ja sen edesä oleva nuotiopaikka, jonka ympärillä puoliympyrän muodossa oleva puupenkki.
Laavu ja sen edessä oleva uusi nuotiopaikka. Kuva: Satu Timonen 5.5. 2016.
Joukko resiinoita pysähtyneenä lyhyen puulaiturin viereen. Ihmiset nostelevat laatikoita resiinoiden kyydistä.
Resiinat ovat saapuneet laiturille ja eväiden purku laavulle voi alkaa. Kuva: Satu Timonen 5.5. 2016.
Ihmisiä istumassa nuotion ympärillä penkeillä.
Laavulla on hyvä tulistella ja nauttia kauniista kevätpäivästä. Kuva: Satu Timonen 5.5. 2016.
Kiiltävä metallinen kahvipannu nuotiossa ympärillään paistuvia makkaroita.
Aidot pannukahvit kruunaavat retken. Kuva: Satu Timonen 5.5. 2016.

Perjantaina 29.4. rakennettiin Soravaihteelle ratapölkyistä laituri. Tarkoitus on, että Soravaihteesta tule seisake, jossa aikataulunmukaiset junat pysähtyvät ja johon voi pysähtyä piknikille myös junalla matkustaessa.

Ratapölkyistä tehty lyhyt laituri junan oikealla puolella. Kuva otettu dieselveturista, jonka vihreä konepeltio näkyy kuvassa.
Soravaihteen laituri Minkiön suunnasta kuvattuna. Kuva: Teppo Niemi 30.4. 2016.
Ratapölkyistä tehty laituri, jonka vasemmalla puolella näkyy kapearaiteinen rautatie ja vihreä dieselveturi valot päällä.
Soravaihteen laiturin lähikuva. Kuva: Teppo Niemi 30.4. 2016.

Korjaamohallissa Minkiöllä tehty laavu kuljetettiin 25.12.2015 kokonaosena työjunalla Soravaihteelle. Diellä laavu nostettiin junan kyydistä ratatyökoneen nosturilla, vedettiin vinsillä paikalleen ja nostettiin lopuksi perustuksiensa päälle. Nyt laavupaikalla on valmis laavu.

Puinen punainen laavu roikkuu nosturin nokassa avotavaravaunun päällä.
Laavun nousee ratatyökoneen nosturilla avotavaravaunusta, jolla se kuljetettiin Minkiöltä Soravaihteelle. Kuva: Teemu Virtanen 25.12. 2015.
Puista punaista laavua vinssataan vaijerivinsillä ratapölkkyjä pitkin.
Laavua vedetään vinsillä ratapölkkyjä pitkin sen lopulliseen paikkaan. Kuva: Teemu Virtanen 25.12. 2015.
Puinen punainen laavu paikoillaan lehtipuiden runkojen ja syksyn ruskettaman heinikon keskellä. Taustalla pieni polttopuupino.
Komea laavu paikoillaan. Kuva: Teemu Virtanen 25.12. 2015.

Santavaihteelle tulevan uuden laavun rakennustyöt ovat alkaneet. Laavu rakennetaan valmiiksi Minkiön korjaamohallissa, jonka jälkeen se kuljetetaan kokonaisena paikalleen Soravaihteelle.

Puinen laavun kehikko korjaamohallissa sisällä alumiinisen nosto-oven edessä.
Laavun kehikko alkaa jo hahmottua korjaamohallin vaunupuolen oven edessä. Kuva: Jussi Tepponen 23.11. 2015.