JR 4 Tubize höyryveturin peruskorjaus
Tämä blogi kertoo parhaillaan käynnissä olevasta Jokioisten rautatien höyryveturin numero 4 (Tubize 2365/1947) peruskorjauksesta ja kattilaremontista Jokioisten Museorautatiellä.
Historiaa
Jokioisten Rautatie tilasi 1940-luvun puolivälin jälkeen Belgiasta 2 uutta höyryveturia korvaamaan sotakorvauksena menetetyn radan voimakkaimman Henschel-merkkisen höyryveturin.
Tubizea käytettiin JR:n raskaiden tavarajunien, ja vuoteen 1951 myös matkustajajunien, veturina aina 1960-luvulle saakka. Tällöin Jokioisten rautatie osti Loviisa-Vesijärven rautatieltä kolme ja Hyvinkään-Karkkilan rautatieltä yhden Move 21-dieselveturin. Höyryveturien numero 4:n ja numero 5:n käyttö väheni ja ne joutuivat vähempiarvoisiin tehtäviin, dieselvetureiden varakoneiksi sekä talvisin aurausjunien vetureiksi.
Tubize JR 4 oli vetureista ensimmäinen ja oli käytössä radan liikenteen loppettamiseen saakka vetäen radan viimeisen junan 29.3.1974. Veturi on myös ollut Jokioisten Museorautatien työjuhta ja vetänyt enemmän museojunia kuin muut höyryveturit.
Kunnostustavoitteet
Vuonna 2012 alkaneen veturin kunnostustyön tavoitteena on palauttaa veturi teknisesti mahdollisimman hyvään kuntoon, peruskorjata ja katsastaa veturin kattila, rakentaa veturille uusi nokikaappi, korjata veturin jousitus, telit ja alusta sekä maalata veturi uudelleen.
Aprillipäivän kunniaksi voidaan laittaa hieman kuvia Tubizen remontin tämänhetkisistä vaiheista, nyt kun paikan päälle ei oikein pääse edes ihastelemaan missä vaiheessa peruskorjaus on menossa.
Veturi on korjaamon vaunupuolella montulla, jotta kaikki tarvittavat työt koneiston, voiteluputkien ja sähköasennusten osalta saadaan tehtyä. Samalla jatkuu myös työ veturin hytissä, jossa veturin varustimia on jo hyvää vauhtia asennettu paikoilleen.
Veturin koneisto on pääosin saatu kasattua ja toinenkin vesitankki asennettiin paikalle. Nyt veturi alkaa suurempien asennsuten osalta olla kasassa ja tänään se pääsi myös hieman ulkoilemaan kun veturi siirettiin korjaamon pilttuusta toiseen.
Nyt asennetuun tankkiin tullaan ensi viikolla maalaamaan samanlaiset koristeraidat kuin jo asennetussa vasemmanpuoleisessa vesitankissa on. Ulkoa otetussa kuvassa veturi alkaa jo pikku hiljaa näyttää valmiilta!
Veturin kokoaminen etenee nyt hyvää vauhtia. Toinen veturin kahdesta vesitankista on jo asennettu paikalleen ja kattilapeltien pannat on koristeraidoitettu ja asennettu paikalleen. Vesitankkiin ja veturin hytin ulkoseiniin on maalattu alkuperäisen mallin mukaiset punaiset koristeraidat.
Veturin maalipinta lakataan kaikkialta koristeraitojen maalauksen jälkeen. Näin saadaan auringon uv-säteilyä kestävä ja helppohoitoinen maalipinta, joka kestää pitkään ilman uusintamaalauksia.
Samalla alkoi työläs veturin kumallakin puolella olevan luistin- ja kankikoneiston kokoaminen. Kankikoneisto mm. välitää höyrykoneen voiman veturin päävetoakselille ja sieltä edelleen muille vetoakseleille. Kokoaminen aloitettiin veturin vasemmalta puolelta, jonka jälkeen sen puoleinen vesitankki voitiin asentaa paikalleen.
Koristeraitojen maalaustyö on aloitettu. Ennen maalausta koristeraitojen mallia ja siaintia tutkittiin vanhoista valokuvista ja lopulta päästiin teippausvaiheeseen. Kun raidat on maalattu koko komeus vielä lakataan.
Nyt on Tubbe hytti maalattu sekä sisältä, että ulkoa. Väritys noudattaa madollisimman tarkaan 1960-luvun ja 1970-luvun vaihteen väritystä. Tämä ajankohta oli aikaisin ajankohta, jolta löytyi hyviä värivalokuvia, joiden perusteella eri yksityiskohtien värit ja koristemaalaukset voitiin helposti määritellä.
Veturin hytin lisäksi myös vesitankit ja valojen kotelot maalattiin vihreällä pintavärillä. Seuraavana vaiheena ovat hytin koristemaalaukset ja hytin mustien reunamaalausten ja yksitysikohtien maalaus.
Joulukuun alussa päästiin kokeilemaan pintamaalausta ja koristeraitojen tekoa. Pintamaalaus tehdään pitkälti alkuperäiseen tapaan pensselillä, jonka jälkeen maalataan koristeraidat ja lopuksi koko maalipinta lakataan muutamaan kertaan, jotta saadaan alkuperäisen näköinen kiiltävä ja kestävä maalipinta.
Maalaustyö aloitettiin sylinteripelleistä, jotka ovat kooltaan sen verran pienet, että niiden maalauksen yhteydessä voidaan kokeilla oikeaa tekniikkaa hyvän lopputuloksen aikaan saamiseksi. Työn onnistumisen kannalta tärkeää ovat mm. oikean mittaiset kuivumisajat eri maalauskerrosten välillä, maalien ja lakkojen oikeat ohennussuhteet ja puhdas sekä pölytön työympäristö.
Ulkoiset kattilapellit ja myös sylintereiden pellitykset on nyt asennettu paikoilleen. Seuraavaksi on vuorossa peltien pinnan hiominen ja sitten niiden maalaus vihreällä pintavärillä. Pintavärin kuivuttua pelteihin maalataan koristeraidat ja sen jälkeen pinta vielä lakataan muutamaan kertaan.
Myös höyrykupu ja hiekkakupu on nyt asennettu kattilan päälle.
Veturin kattilapellit asennettiin marraskuun alkuviikoilla. Pellit piti ensin kiristää paikalleen liinoilla, jonka jälkeen pellit voitiin ruuvata kiinni tukirautoihin. Tätä ennen kattila oli eristetty ja eristeen sisään oli asennettu veturin voiteluputket. Suomessa voiteluputket asennetaan kattilaeristeen sisään, jotta voitelu toimisi myös talvella, sillä kattila lämmittää putkia ja putkissa kulkevaa öljyä kattilan eristyksen pitäessä kylmän loitolla.
Ulkoa hiekkapuhalletut ja pohjamaalatut vesitankit puhdistettiin viikonloppuna myös sisältä. Pari museorautatien nuorta ja hoikkaa veturipuolen harjoittelijaa kiipesi tankkeihin sisälle ja poisti tankissa sisällä olleen ruosteen ja roskat. Nyt tankit ovat lähes valmiit ja odottavat asennusta veturiin.
JR4 Tubizen vesitankit ja yhdeksän kuormalavallista pikkuosia ovat saapuneet maalaamosta Minkiölle. Vesitankit tulivat Minkiön korjaamolle tänään ja ne nostettiin korjaamon nosturilla rullavaunujen kyytiin, jolloin niitä on helppo liikuttaa korjaamohallin ja veturitallin välillä. Tankit ovat sen verran suurikokoiset, ettei niitä voi säilyttää korjaamon puolella.
Tankkien lisäksi maalaamolta tuli pohjamaalattuina mm: hytin ikkunoiden kehykset, ikkunoiden kalterit, vesitankkien luukut, paakitukki, erilaisia kahvoja, lampun suojia, hytin ovia, hiekkakupu, höyrykupu, rintalevy, ym.
Syys-lokakuun vaihteessa on hiekkapuhallusvalmistelujen kanssa samaan aikaan kasattu veturin hyttiä ja kiinnitetty hytin osia lopullisesti paikoilleen.
Heinä- ja elokuun aikana JR4 veturin kunnostus on jatkunut ja paljon veturin kokoonpanoa edeltäviä töitä on saatu tehtyä.
Työt ovat painottuneet kattilapeltien asennukseen. Kattilapeltien runkokehys kattilan jalan kohdalle on saatu tehtyä. Myös sylinteripeltejä on tehty ja katilan on saatu eristettyä loppuun. Samalla on asennettu viimeiset kattilan eristysten alle tulevat voideputket.
Kattilapellitysten lisäksi on rakennettu kattilaan uusi tulikynnys ja asennettu arinaraudat sekä pesutulpat. Elokuun lopulla aloitettiin hiekkapuhallukseen ja pophjamaalaukjseen lähtevien pikkuosien valmistelu. Näitä pikkuosia ovat mm. veturin lamppujen suojat, erilaiset kahvat, tangot, yms.
JR 4 Tubizen korjaustyöt pääsivät pitkästä aikaa lopulta vauhtiin 16.5. alkaen Jane ja Aatos Erkon säätiön avustuksen turvin.
Ensimmäisen kuukauden aikana on mm valmistettu ja asennettu veturin hytin tuki-, ym rautoja, sekä asennettu hyttiä väliaikaisesti kasassa pitävien pulttien tilalle niittipultit.
Kattilan osalta on jatkettu kattilaeristysten tekoa vaikeimmissa paikoissa, valmistettu kattilapeltejä paikallaan pitäviä kattilapeltien rankoja, sekä leikattu, taivuteltu ja sovitettu kattilapeltejä vaikeisiin kulmiin ja koloihin.
Aatos Erkon säätiöltä on tullut päätös jolla se myöntää Museorautatieyhdistykselle 55 000 euroa Höyryveturi JR4 Tubizen korjaukseen. Saadun avustuksen turvin on tarkoitus tehdä loppuun Tubizen korjaustyö ja saada veturi ajokuntoon kesällä 2020.
Kuluneen parin viikon aikana JR 4 Tubizen työmaa on myös edennyt pikkuhiljaa. Kattilan eristykset on saatu paikoilleen ja kattilapeltejä on nyt ensimmäistä kertaa sovitettu paikoilleen. Myös hytin varustelua on jatkettu ja nyt kun katto on asennettu ja päästy pintatöihin alkaa olla helpompaa nähdä miltä veturi tulee valmiina näyttämään.
Jokioisten rautatien höyryveturi numero 4:n täyskorjausprojekti eteni höyrykattilan eristevilloituksen laittamisella sekä höyrykattilan varustimien asentamisella. Valtaventtiili asennettinn paikalleen ja sen toiminta testattiin. Sen jälkeen höyrykupu pultattiin kiinni ja kattilan eristystä jatkettiin.
Taas on vierähtänyt aikaa blogin päivityksestä. Nyt Tubizen kattila on valmis eristettäväksi. Kaikki tarvittavat voiteluputket on asennettu kattilan pinnalle villojen alle. Voiteluputket asennetaan Suomessa perinteisesti kattilaa vasten ja villojen alle, jotta ne pysysisivät talvella lämpiminä ja voitelu pelaisi myös paukkupakkasilla.
Voiteluputkien lisäksi myös muita varustimia, kuten voitelupumppu on asennettu paikoilleen ennen kattilan eristystä.
Taas on kulunut pitkä aika JR4 höyryveturin peruskorjauksesta kertovan blogin päivityksissä. Viime vuoden aikana työmaa eteni kaikkien muiden töiden ohella. Heinäkuussa HKR5 veturiin tuli laakerivaurio ja syksyllä sama veturi korjattiin sen ja Suomen 100-vuotisjuhlia varten. Samataen heinäkuussa LWR6 höyryveturin tenderissä syttyi yöllä tulipalo, jonka seurauksena veturia piti harsia kasaan, jotta se saatiin käyttöön festareille. Veturin lopulliset korjaukset ovat vielä tekemättä, mutta niihin päästäneen kevään 2018 aikana.
Itse JR4 korjauksessa saatiin veturin hytin uusi sisäkatto valmiiksi. Katto myös asennettiin takaisin paikoilleen ja vihreätä väriä maalattiin sen pintaan. Höyrykattilan varustimien asennus eteni myöskin pikkuhiljaa. Vuoden lopussa tilattiin myös kattilapellit, jotka nyt odottavat maalattuina asennusta ja kattilan eristystä.
Veturin kunnostus on edennyt vuoden 2016 aikan koneiston huolloilla ja kokoamisella sekä hytin ruostevaurioiden korjauksella. Hytin rakenteita korjattiin ja muutettiin piirustusten mukaan alkuperäisiksi. Hyttiä oli muutettu veturin edellisessä suuremmassa konepajakorajuksessa VR:n Kuopion konepajassa vuosina 1985-1988.
Kattilaan on asennettu uudet tulistajaelementit, jotka teetettiin vuonna 2015. Nokikaapin luukun ja etuosan osien sovitusta ja kokoonpanoa jatkettiin. Hytin höyryputkien ja sylinterien voideputkien asennus on aloitettu. Kyseiset putket pitää asentaa ennen kattilan eritystä ja pellitystä, sillä putket kulkevat suurilta osin kattilan kyljessä eristeen sisällä ja kattilapellityksen alla. Tämä sen takia, että talvella kuuma höyrykattila estäisi lämmöllään sen etteivät putket jäätyisi.
Kesän ja syksyn aikana Tubizen kattilaa on hiljalleen varusteltu. Kattilaan on asennettu kattilan vuorauksen alle jääviä kuparisia voiteluputkia sekä kattilan ja koneiston höyryputkia ja venttiilejä.
Työt jatkuvat tulevan talven aikana, jolloin varustelua on tarkoitus tehdä eteenpäin siten, että kattilan eristys ja pellitys voidaan suorittaa vuoden 2016 aikana.
Vuonna 1947 Belgiassa valmistuneen Jokioisten Rautatien höyryveturi numero 4:n täyskorjaus saavutti eilen merkittävän vaiheen. Veturin höyrykattilalle suoritettiin valvojaviranomaisen toimesta vesipainekoe, jossa testataan höyrykattilan kestävyyttä.
Veturi läpäisi kokeen moitteettomast. Nyt veturin höyrykattilan varsinaiset kunnostustyöt ovat ohi ja seuraava vaihe onkin kaikkien kunnostettujen osien asentaminen takaisin paikoilleen niin kattilaan kuin muuallekin veturiin. Hyvillä mielin jatkamme tätä suuritöistä täyskorjausta, jonka lopputuloksena saamme lähes uudenveroisen höyryveturin. Tavoitteena on, että veturi numero 4 palaa museojunaliikenteen palvelukseen keväällä 2016.
Kuvia tulistinelementtien valmistuksesta
Veturiremontti edistyy vauhdilla
Tämänhetkinen tilanne on seuraavanlainen. Lämpöjohdon putket ovat eristystä vaille paikoillaan, tuhkalaatikko ja sen avausmekanismi on maalausta vaille valmis. Jarruvivusto on kasattu ja asennettu paikoilleen. Nokikaapin tyhjennysputki on valmis.
Kuvia uuden tuhkalaatikon teosta
Tuhkalaatikkoa ja vähän muutakin
Viime aikoina JR4 Tubizen remontissa on keskitytty uuden tuhkalaatikon rakentamiseen ja veturin akselien laakerien voietulusta huolehtivien veekojen korjaamiseen. Muutama niistä oli päässyt jo niin huonoon kiuntoon, että villalangasta piti tehdä uudet vanhojen tilalle.
Kuvia veturista pukeilla Minkiön korjaamohallisa
Veturin kasaamista
Tällä hetkellä Tubize on tunkattu ylös, veturin pyöräkerrat on asennettu paikalleen ja menossa on veturin kasaaminen siihen kuntoon, että se voidaan laskea pyörille. Muun muassa veturin veivit eli kampikoneisto pitää asentaa paikalleen ennen tätä.
Viikonloppuna JR4 edistyi mukavasti; trukit on kasattu, etutrukki on jo paikoillaan, vetopyörät ovat paikoillaan ja jousitus on kasattu.
Aloiteltiin myös ensimmäisen vetävän akselin öljyharjoja, jotka puuttuvat vielä kuten trukkienkin öljyharjat. Toisella ja kolmannella akselilla harjat ovat öljyttynä paikoillaan.
Tuhkalaatikon teräkset on noudettu, kuten myös nokikaapin tyhjennysputki. Vielä täytyy hakea lämpöjohdon putket. Lämpöjohto täytyy asentaa etu- ja takapäähän vielä kun kone on sopivalla korkeudella... Niin kuin myös vetopuhallin.
Teoriassa JR4 on nyt hinauskunnossa, jos tulisi tarve saada kuutonen sen takaa hallista pois...
Lauantain Minkiöllä irrotettiin Tubizesta tuhkalaatikko ja pestiin runko sisäpuolelta.
Seuraavaksi pitää ostaa teräslevyä uutta tuhkalaatikkoa varten sekä maalata kaikki osat ja rungon sisäpuoli. Kun tuhlaatikko ja vetoluukun mekaniikka on kasassa ja toimivia, niin telit ja pyörät voi asentaa paikoilleen ja laskea veturia lähemmäksi kiskonpintaa. Tämän jälkeen voi asentaa jouset ja koneiston paikoilleen. Kun veturi on pyörillään, voidaankin tehdä kattilan vesipainekoe. Tämän jälkeen veturin kunnostusprojekti alkaa olla loppusuoralla!
JR4 edistyi hyvin viikonlopun aikana. Telirungot ja -aisat ovat maalausvalmiina, pyörät puhdistettu akselien osalta ja kehien sivuista. Koneiston osat pesty päältä ja sisältä. Telien aisojen keskiöt korjattu, molemmat olivat vaurioituneet aikoinaan.
Telien keskiöt, laakeriboksit, ja ripustimet on maalattu. Laakeriboksien kitaliukujen reunat on myös maalattu, joten ne täytyy puhdistaa ennen asennusta.
Kuvia viikonlopun talkoista
Viikonlopun aikana veturin pyöräkerrat ja trukit pestiin kuumavesipesurilla. Ilmojen haltia ei kauheasti suosinut pesua, vaan homma tapahtui parinkymmenen asteen pakkasessa ja kylän ylle levisivät komeat höyrypilvet. Puhdasta jälkeä saatiin aikaiseksi! Veturin alusta pitää vielä ennen maalausta raaputtaa ja pestä puhtaaksi. Kuva: Pekka Vuoristo 19.1.2014.
Tubize JR4 veturin muutostyön tarkastustodistus on saatu katsastajalta. Todistus mahdollistaa kattilan muutostyön lopullisen läpiviemisen ja myöhemmin kattilan katsastamisen.
Kuvia veturin hiekkapuhalluksesta
Veturin runko, hytti ja kattila on nyt hiekkapuhallettu ja maalattu pohjamaalilla. Runkoon on laitettu myös pintaväri ja kattila maalattiin ulkoa kuumuudenkestävällä kattiloille tarkoitetulla maalilla. Veturi näyttää nyt ulkoisestikin kuin uudelta ja jopa veturin runkoon stanssatut merkinnät tulivat näkyviin.
Veturi pitää vielä nostaa tunkeille, jotta pyöräkerrat ja trukit saadan pois alta tarkastusta ja maalusta varten.
Tänä viikonloppuna pidettiin taas veturitalkoita, joissa JR4:sta valmisteltiin tulevaa hiekkapuhallusta ja maalausta varten. Veturista riisuttiin kaikki mitä voitiin ja suojattiin suojausta kaipaavat osat ja alueet. Nyt kaikki on valmista tulevaa hiekkapuhallusta varten.
Uusi nokikaappi sovitettiin paikallen viikonloppuna. Nokikaappi on pultattu kiinni, mutta se pitää vielä erran irroittaa ennen lopulllista kiinnitystä. Pitää myöhemmin lisäillä kuvia sovituksesta!
WPS Hitsausohjeen mukainen hitsaussuunnitelma veturin tuubien hitsauksesta on nyt tehty. Suunnitelma pitää vielä hyväksyttää ennen varsinaista hitsaustyötä.
Kevätauringon jo porottaessa valkoisena hohtaville hangille on sisällä Minkiön korjaamossa ahkeroitu höyryveturi JR4:n eli Tubizen kattilaremontin parissa. Nyt ison talkootyöpanoksen jälkeen tuubien mankelointi on lähes tehty. Mankeloinnin valmistuttua voi hitsaaja tulla paikalle suorittamaan putkien ja pesuroppujen uusien kierreyhteiden hitsauksen.
Nokikaapin sovitus on myös aloitettu ja seuraavaksi aloitetaan nokikaapin kiinnitysreikien poraaminen, joita on peräti 250kpl. Monet yksittäiset osat ja niiden korjaus, sekä puhdistus on myös edennyt hyvin. Tätäkin työtä riittää vielä paljon ja niiden tekemiseen tulee vielä kulumaan paljon talkootunteja. Kaikesta huolimatta veturin vesipainekoe on tarkoitus suorittaa vielä kuluvan vuoden aikana, jonka jälkeen veturi voidaan jälleen käyttökatsastaa ja ottaa taas käyttöön Jokioisten Museorautatiellä.
Projektissa olllan nyt edetty siihen vaiheeseen että kaikki tuliputket on etupäästä mankeloituna, nyt odotamme mankeleita jotta saamme tulipesänpään tehtyä hitsausta vaille valmiiksi.
Hitsauksen suorituksesta olemme saaneet tarjouksen ja paikalla käytyään tekijä on sitä mieltä että hitsaus kannattaa tehdä Tigillä, jotta tulos olisi mahdollisimman hyvä. Lisäksi olemme sitä mieltä että kattilan etupäästä kannattaa hitsata myös isommat putket (lieskaputket), joita on 11kpl, jottei niitä tarvitse alkaa reunustamaan, joka taas rasittaa lisää putken reunaa. Tämä lieskaputkien hitsaus tapa on ollut käytössä pitkään yleisesti muualla päin, koska sillä saadaan varmuus tuliputkilevyjä tukevien putkien kiinnipysyvyydestä.
Keskustelimme Tuksein kanssa tuliputkien hitsaamisesta ja hitsauksen tarkastuksesta. He olivat sitä mieltä että tällaisessa tapauksessa täytyy ottaa huomioon kattila ja sen valmistusaikakauden mukaiset menetelmät, joten riittävä tarkastus olisi edelleen visuaalinen tarkastus ja vesipainekoe. Tämä siksi että tällaisen kattilan alkuperäinenkin tarkastusmenettely perustuu silmämääräiseen ja vesipaineella tehtävään tarkastukseen. Jos tarkastusta jonkin havaitun tai epäillyn seikan vuoksi tai muusta perustellusta syystä halutaan laajentaa ja tarkentaa olisi sopiva menetelmä magneettijauhe tarkastus tai tunkeumaneste.
Heidän mielestään röntgentarkastus ei toimi tuossa kunnolla, samoin sen käyttö ei ole tässä tilanteessa tarkoituksen mukaista eikä se tuo lisäarvoa.
Tänään tilattiin Englannista 3 kpl mankeleita vanhojen kuluneiden tilalle. Toimitus pitäisi olla parin kolmen päivän sisään ja sen jälkeen päästään tosi töihin mankeloinnin suhteen!
Sisäpuolinen katsastus on hyväksytty ja mankelointiakin varten on nyt luvat, joten viikonloppuna päästiin jo mankeloimaan. Nyt työ alkaa edistyä jo kattilan kokoamisen suuntaan!
Katsastajalta tuli tännään ilmoitus, että JR 4 Tubizen sisäpuolinen katsastu on hyväksytty. Samalla myös mankelointivetokokeen tulokset hyväksyttiin, joten Tuukka Selkälällä ja Tapio Rintamäellä on nyt pätevyys mankeloida tuubeja!
Viikonlopun talkoiden ohjelmassa oli kattilan syöttöputkien tekeminen ja asennus, tuli- ja lieskaputkien asennuksen valmistelua eli lyhennystä, hehkutusta ja päiden puhdistusta. Myös runkoa ja kattilaa puhdistettiin ja valmisteltiin maalausta varten, sekä tehtiin kaikkea muuta tekemätöntä, jota on vielä paljon!
Sunnuntaina otettiin imurien syöttöputket irti Tubesta. Putket on tehty sillain että rintalevyn pää on 300mm matkalta kuparia ja loput teräsputkea. Uudet tehdään kokomatkalta kuparista. On helpompaa taivutella ja saa myös makeloinnin tehtyä helposti rintalevyyn.
Putket kiertävät pesän katonreunan mukaisesti sinne imurin laipalle, päässä on sellainen auki venytetty s-mutka. Lämmittäjän puolelta putki ei tullut pois ilman hakkaamista, mutta kuljettajan puolelta se tuli ihan pyörittelemällä sidepultteja väistellen. Eli ne mutkat on todella tarkkoja saada sinne tehdyksi että putki menee paikalleen. Jos mutkat on loivia/lyhyitä putki ottaa kiinni katonreunan sidepultteihin ja jos mutkat on jyrkkiä/liian pitkiä putki ei mahdu paikalleen.
Samalla laskettiin kuinka monta pulttia tarvitaan nokikaapin kiinnitykseen. Niittipultteja tarvitaan noin 190kpl 40mm pitkänä ja 60mm pitkänä 22kpl, sekä noin 20kpl kartiokannalla mitkä upotetaan siihen etulevyyn ala osaan. Eli niitä ei kannata lähteä itse sorvailemaan!
Tänään oli kattilan ensimmäinen sisäpuolinen katsastus. Katsastus on vielä kesken. Seuraavaksi mittaillaan tulipesä joka toisen sidepultin välistä ja tehdään mittauksista levityskuva/kartta johon merkitään tulokset. Pesän mittausta varten on jo tehty karttapohjat kattilan piirustuksesta. Kyljet, katon, rintalevyn ja putkilevyn puoli on tulostettu erikseen. Noihin piirustuksiin merkataan sitten suoraan mittaustulokset.
Tänään annettu mankelointinäyte onnistui myös hyvin. Näyte menee vielä tällä viikolla koevetoon, jonka jälkeen tiedetään saammeko sertfikaatin mankelointia varten!
Taas on projekti edennyt! Kattilapeitteitä on purettu lisää pois, jotta märät villat on saatu poistetua. Myös tuli- ja lieskaputkia on lyhennelty ja alustavasti sovitteltu paikalleen. Tulistajien lyhentelyä on suunnitteltu. Samalla on jatkettu rungon ja kattilan ruosteiden putsausta.
Pajakallioilta on haettu 20mm vahvaa levyä ja siihen tehty muutaman 45mm reikä tuubia varten, johon on testattu mankelivääntimien toimivuutta.
Mankelointisertifikaatin työnäytettä ja vetokoetta varten on tilattu kaksi 20mm levyä, toisessa 2x2= 4 reikää ja toisessa 5x5 = 25 reikää, reiät 45mm. Isompi harjoitteluun ja pienempi vetokoetta varten.
Uuden nokikaapin osat saapuivat tänään Minkiölle. Nyt pitää päästä mittailemaan ja sovittamaan osia, joskos ovat oikeanlaisia! Nopeaa toimintaa!
Eli veturiosasto on piirtänyt kuvat uudesta nokikaapista ja nyt se sitten on tilattu! Nyt vain odotellaan, että osat joskus saapuvat Minkiölle... sillä välin veturin purkuprojekti voi jatkua!
Jokioisten Museorautatien liikennekauden päätyttyä on veturiverstaassa keskitytty täydellä höyryllä Jokioisten rautatien höyryveturi numero 4:n eli Tubizen höyrykattilan kunnostukseen. Korjauksen tavoitteena on saada veturin painelaite eli höyrykattila katsastettua ja veturi liikenteeseen jälleen ensi kesäksi.
Syyskuun viimeisen viikon alussa höyrykattilasta poistettiin pahoin ruostunut nokikaappi sekä kattilan sisältä tuli- ja lieskaputket. Nokikaapista on laadittu vanhojen tehdaspiirrosten pohjalta piirustukset, joiden mukaan veturiiin valmistetaan uusi nokikaappi. Myös tuli- ja lieskaputket vaihdetaan uusiin.
Kattiilaan uusitaan myös muita osia, kuten tuhkalaatikko tulipesän alle. Korjaukset tarkastaa painelaitteiden valvontaviranomaisen valtuuttama tarkastaja, sillä veturin höyrykattila on viranomaisvalvonnan alainen painelaite.
Eli viimeisen remonttivetäisyn tulos: tuubit ulkona, nokikaappi irti, tulistaja boksi irti, kottikärryllinen kattilakiveä.
Lauantaina Tapsa survoutui kattilaan puhdistamaan sitä ja tuloksena oli kottikärryllinen kattilakiveä. Kattilakiven poistaminen on uskomattoman sotkuista hommaa, eikä sovi ahtaan paikan kammosta kärsivälle. kattilaan pääsee sisälle höyrykuvun aukosta todella survomalla itsensä tuon 40 cm halkaisijaltaan olevan ahtaan reiän läpi! Itse kattila on työpaikkana kuin mukava vankila, sillä päivä paistaa tuubien rei'istä mukavasti sisään, mutta ulos niistä ei ole menemistä!
Myös tuubien päiden irroitus pesänpäästä on aloitettu jyrsimällä ja hiomalla. Työ on hidasta, mutta tuubien päät irtoavat siististi ja uudet tuubit saa silloin helposti paikalleen.
Veturin purkutöitä
Tänään veturista irroitettiin kattilan sivuilla olevat vesitankit. Sen jälkeen veturi tuotiin ulos korjaamohallista ja veturin runko pestiin painepesurilla. Pesun yhteydessä rungosta lähti irti jo aimo annos rapisevaa maalia!
Pesun jälkeen veturin nokikaappi mitattiin tarkasti ja mittauksia verrattiin veturin alkuperäisiin piirustuksiin. Mittauksia tarvitaan uuden nokikaapin tilaamista varten. Nokikaapista tehdään mittojen ja vanhojen piirustusten perustella CAD-kuvat, joiden mukainen uusi nokikaapin lieriölevy tilataan valmiiksi taivutettuna ulkoiselta konepajalta. Samalla mitoitettiin ja piirretään nokikaapin luukun reunus, joka tilataan myös samalta konepajalta.
- Email: info [at] museorautatieyhdistys.fi
- Puh: (03) 433 3235
- Kiipuntie 49, 31630 Minkiö
- Johtokunta 2023
- Y-tunnus: 0402983-9
- Laskutusohjeet
- Perustettu: 26.11.1971